Színes névjegy vaknyomással – egy szín fekete szöveg nyomtatással
A színes névjegy vaknyomással díszített sorozatában tényleg egy szín fekete nyomtatást alkalmaztam, ami így elsőre talán ellentmondásosnak tűnhet. De nem az, mert a színes névjegy ezesetben úgy értendő, hogy anyagában színezett kartonból készítem és feketével nyomtatok rá. Nyomdai értelemben ezért egy szín feketéről beszélhetünk, de ránézésre – a laikus számára – ez egy színes névjegy.
Azért fontos ezt még az elején pontosítani, mert nem csak névjegyet, hanem még további három kártyát is terveztem, mindegyiket más színű papírra. A négy kártya így egy kellemes, természetes hatású színskálát ad ki, nyomdailag ugyanakkor költséghatékonyabb az előállításuk. Színes névjegykártyát ugyanis kétféle módszerrel is lehet készíteni. Ez az egyik, amikor egy már eleve színes papírra nyomtatunk. A másik pedig, amikor egy normál fehér papírra nyomtatunk rá színessel, akár a névjegy teljes felületén.
A kettő közötti legegyértelműbb különbség, hogy ha utóbbit megfordítjuk, akkor annak hátoldala fehér lesz. Míg az anyagában színezett kartonnak – értelemszerűen – mindkét oldala egyforma. Technikailag egyébként mindkét anyagra nyomtathatunk színeset, de az eleve színes papíron egészen másképp fog mutatni ugyanaz a grafika. Digitális nyomtatás esetén ugyanis a színek összeadódnak, a nyomtatott grafikához hozzáadódik a papír alapszíne.
Bármilyen színes alapanyagra történő nyomtatás esetében tehát megfelelő grafikát kell tervezni. Másfelől viszont rengeteg egyéb lehetőség előtt nyílik meg az út, így előnye és hátránya is van egyaránt.
Miért dolgoztam színes papírokkal ennél a névjegynél?
A színes névjegy vaknyomással készített sorozatánál részben technológiai, részben pedig esztétikai okokból választottam az anyagában színezett papírokat. A technológia szempontjából több fontos oka is volt. Az egy szín fekete nyomtatással elegáns, letisztult és karakteres hangulat érhető el. Egyaránt jól mutat, még az ennyire eltérő papír színek esetében is, ellentétben a fenti illusztráción látható greenery grafikával. A vaknyomás költségei – a négyféle kártya egyidejű készítése miatt – optimalizálható. Illetve a vaknyomással kiegészítve egységes logó- és arculati megjelenést tudtam létrehozni.
De ez az utolsó gondolat részben már esztétikai kérdés is. Csakúgy mint a négy színből létrehozott összeállítás, amely tökéletesen passzol a virágos témához. Visszatérve a gondolatsor elejére. A lényeg, hogy egy ilyen változatos papír szín összeállítás esetén – szinte biztosan – nem lehet egységes megjelenést elérni egy eleve színes logóval. Arról már nem is beszélve, hogy az anyagában színezett papírok jellemzően olyan színekben / árnyalatokban kaphatók, amilyet digitális nyomtatással egyébként nem lehet elérni. Vagyis nem lehetne ugyanezeket az alapszíneket nyomtatással reprodukálni, maximum megközelíteni.
Az ilyen nyomtatott felületek viszont – a digitális technológiából adódóan – jellegzetes felületi csillogással készülnek. Ezzel szemben az anyagában színezett kartonok, sokkal természetesebb, matt felületűek és organikus hangulatúak. A színes névjegy vaknyomással és fekete nyomtatással pedig pont ezt a hangulatot adja.
Színes papír és egy szín nyomtatás – nálam ez nem ritka
Azt is szeretném még megemlíteni, hogy az egy szín nyomtatás nem csak fekete lehet. Kreatív névjegy kollekcióm tervezése során fehér, arany és ezüst színű digitális nyomtatást is alkalmaztam – sokféle különböző papíron. Nem is tudom a lehetséges kombinációkat mind bemutatni, maximum csak ízelítőt adni belőle. De a Névjegykártya készítés paraméterei című bejegyzésben felsoroltam mindegyiket. Röviden írtam azok gyakorlati alkalmazásáról és néhány képpel is illusztráltam – érdemes elolvasni.
A digitális fehérnyomtatás viszonylag új technológiának számít, illetve annyira azért mégsem. Csupán néhány éve van, hogy elfogadható minőségben tudják csinálni. Ezért ezen felbuzdulva én is egyre többször alkalmazom. A digitális arany és ezüst nyomtatás paraméterei nagyon hasonlók, árban és technológiai értelemben is szinte egyformák. Esztétikailag viszont már jóval differenciáltabb ez a két szín. Mert amíg a fehér szinte bármilyen alapon jól mutat, addig az ezüst és az arany nyilván nem.
Az egy szín fekete nyomtatás viszont – amellett, hogy ez az egyik mániám 🙂 – 100% üzembiztosan alkalmazható, igazán nagyon sokrétűen. Bármilyen fehér papíron tökéletesen mutat, a teljesen sima vagy enyhén sprőd / natúr felületű papírokon, mint amilyen pl. a Négyzetes névjegy szines hátoldallal. A színes névjegy vaknyomással díszített változatánál is ilyen papírféleséget használtam, csak színeset. De az erősen barázdált felületű, különböző mintájú textúrált felületű papírokon is, mint a Fekete-fehér névjegy kétféle papírból készített változatainál.
Röviden a színes névjegy vaknyomással készített kártyáinak tipográfiájáról
A színes névjegy vaknyomással készített verzióinál nem csak az egy szín fekete nyomtatás iránti mániámnak hódoltam. Ugyanígy szeretem a csupa kisbetűs szedést és a 90 fokban elforgatott szövegeket. A csupa kisbetűs szedés nagyon megosztó megoldás, a legtöbben nem szeretik a saját nevüket kis kezdőbetűvel írva látni, mert olyan „nemecsekernős” érzést vált ki. De más szövegek esetében is rontja némileg az olvashatóságot, illetve az egész oldal / kártya átláthatóságát.
Minden a névvel kezdődött
A színes névjegy vaknyomással készített kártyáihoz jellegzetes self brand logót terveztem. Ennek az alapja maga a név, amit a tematikából adódóan egy nagyon karakteres, kézírás szerű – kalligrafikus – névfelirattal készítettem. Az ilyen típusoknál a nagy kezdőbetűk gyakran elég különleges / nem megszokott betűrajzolatot kapnak. Amelyek esetleg kevésbé tetszetősek egy-egy karakter esetében és/vagy nem illenek olyan jól pl. egy ilyen névkompozícióba.
Ennél a logónál is hasonló volt a helyzet, de ahogy a fenti képen is látszik, ezt a koncepciót az arculati elemek további szövegeibe is átültettem. Számomra ez a megoldás ad valamiféle modernitást, szokatlan egy picit a tradicionálistól eltérő hangulatot és látásmódot.
A kézírásos név mellé egy enyhén műszaki hangulatú sans betűt választottam, aminek különböző vastagságú metszeteivel azért elég jól megjeleníthetők a szövegközti kiemelések. De a fő szempont inkább az volt, hogy a névkompozíció mérete és folthatása megfelelő egyensúlyba kerüljön a tag-line megjelenésével, ami viszont már feketével készült. A kisebb fokozattal szedett tartalmak esetében pedig már nem jelent problémát a kövérebb típusok használata sem. Bár kellőképpen kiemelkedik, de azért nem konkurál a logóval.
Hasonló tipográfiai megoldással és különleges betűtípussal terveztem pl. a Négyzetes névjegy szines hátoldallal készített kártyáit is. Ennél ugyan csak egy sima névfeliratról volt szó – nem self brand logóról – de még így is jól működik.
Azután pedig jött az elforgatás
De nem csak a színes névjegy vaknyomással készített sorozatánál alkalmaztam már a név és a titulus / szöveg elforgatásának eszközét. Hanem a Kreatív névjegy kollekció több kártyája esetében is. A Kristály formájú névjegy fehér nyomtatással készített, különböző formájú változatainál, a design fontos részét képezi ez a kissé asszimetrikus megoldás.
Nem csak azért szeretem ezt a megoldást, mert sok más nyomtatott anyaggal illetve grafikával ellentétben egy névjegynél ez nem okoz problémát. – Tudniillik egy névjegykártyát könnyen el lehet forgatni, hogy el tudjuk olvasni a szöveget, szemben pl. egy plakáttal – Hanem azért is, mert a tapasztalatom az, hogy ez rögtön kivált egy cselekvést a nézőből. Kézbevételkor elforgatja és ennek kapcsán megtapintja, szeműgyre veszi, egyszóval elkezdi tényleg nézegetni. És az ilyen típusú interakció kifejezetten jó, hiszen nagyobb eséllyel fog valami számára tetszetőset látni és a névjegy tulajdonosát ezáltal megjegyezni.
A négy különböző tartalommal készített és nyilván különböző funkcióra alkalmas kártya esetén, tökéletesen végig lehetett vinnin ezt a szokatlan tipográfiai megoldást. Így vélelmezhető, hogy a logó és mondjuk egy szlogen hasonló megjelenítése sem okozna problémát mondjuk egy social media hirdetés esetén. Ami pedig azért fontos, mert a digitális megjelenéseknél nyilván nem alkalmazható a vaknyomás. Ezért a logó és szöveg karakteres elhelyezése teszi majd felismerhetővé a vizuális identitást.
A papír arculat legfontosabb része a vaknyomás
A színes névjegy vaknyomással díszített kártya sorozatában a legizgalmasabb elem persze maga a vaknyomás. A Névjegykártya készítés paraméterei című bejegyzésben részletesen is leírtam a vaknyomással kapcsolatos tudnivalókat, de a lényeget szeretném azért röviden összefoglalni.
Az első és legfontosabb, hogy a vaknyomás nem azonos a vakdomborral, illetve vak dombornyomással. Az egyezés a kettőben az, hogy vak, ami ezesetben azt jelenti, hogy nem egy nyomtatott részlet van még pluszban megnyomva. Hanem a papír egy üres felülete, így a pozíciót, a nyomást kvázi vakon kell eltalálni, nincs tájékozódási pont hozzá.
Vaknyomás vs vakprégelés
Egyébként ez a vaknyomás amiről beszélünk, valójában vakprégelés, merthogy technológiai értelemben ez tulajdonképpen prégelés. De mivel látványát és végeredményét tekintve ez pont ugyanolyan, mint a letterpress nyomtatás során gyakran alkalmazott vaknyomás, így hívhatjuk ezt is annak. Letterpress esetében egyébként a vaknyomás inkább azt jelenti, hogy festékezés nélkül nyomják az adott színkivonatot.
A már említett vakdombor ezzel szemben egy teljesen más eljárás. Más klisé kell hozzá, egészen más technológiai – grafikai és előkészítési – szabályai és kritériumai vannak. Ebben a pillanatban sajnos nincs még ilyen vakdomborral készített névjegy a kollekciómban, pedig szívesen összevetném a két megoldást. Ezért csak a következő képpel illusztrálnám a dombornyomást – emboss – és annak ellentetjét, amire tudomásom szerint nincs elfogadott szakszó, az pedig, hogy „homornyomás” nagyon hülyén hangzik, angolul deboss.
A különbség pedig az, hogy a vakprégelés, csak a nyomott felület irányából présel bele az anyagba, így a nyomat tükörfordított képe nem rajzolódik át a papír hátoldalára – megfelelő anyagvastagság mellett persze. Ezzel szemben a dombornyomás két klisével történik, az egyik maga a domborító szerszám, a másik pedig az ellennyomó klisé.
Persze ezek a megoldások illetve különbségek feltételezik a hibátlan grafikai előkészítést, a megfelelő papírválasztást és magának a nyomásnak a szakszerű kivitelezését. Mert egy vakdombort is lehet ügyetlenül nyomni és akkor nem fog szépen kijönni a hátoldalon (sem). Illetve a vakprégelést is jól meg lehet „taposni” és akkor átüt valamemmyire. Azonban dedikáltan nem összevethető a két eljárás, illetve nem helyettesítői egymásnak.
Miért lehet jobb a vakprégelés?
Az ilyen leírásoknál sohasem lehet egyértelmű választ adni. Mivel a különböző eljárások nem azért léteznek, mert az egyik jobb, mint a másik, olcsóbb illetve drágább. Hanem azért, mert alapvetően másra jók, eltérő végeredményt lehet velük elérni, még ha némileg hasonlítanak is egymásra. Így a kérdés mindig az, hogy az adott konkrét esetben mit szeretnénk elérni és ahoz melyik eljárás lesz a legalkalmasabb.
A színes névjegy vaknyomással díszített kártyasorozatánál több szempontot is megvizsgáltam, mielőtt a vaknyomás mellett döntöttem volna. A vaknyomás egyik jellegzetessége – ezesetben pozitívuma – a domborítással szemben, hogy sokkal finomabb, vékonyabb vonalakat lehet vele nyomni.
Már pedig itt pont erre volt szükség, ahogy a tipográfiai leírásban el is mondtam, a névkompozíció és a nyomtatott szövegek kontrasztjára nagyon figyeltem. A dombornyomás egyébként az alapvetően puha szerkezető – magas volumenitású – papírokban tud a legszebben megmutatkozni. Ezek a vastag színes kartonok viszont inkább merevek, így kevésbé alkalmasak a finomabb részletek megjelenítésére. És e két tulajdonságból következik az is, hogy prégeléssel sokkal kisebb felületen is látványos eredményt lehet elérni. Míg a vakdombor inkább a nagyobb felületeknél tud igazány látványosan megmutatkozni.
Egyébként a vaknyomás…
…alapvetően nem ad hozzá színt, hiszen csak beleprésel a papír anyagába. Így valójában nem is a nyomtatott felületet érzékeljük, hanem a körülötte lévő, domborodó részeket, ahogy azok árnyékot vetnek a mélyebben fekvő sikra. Ebből következik a vaknyomás egyik jellegzetessége – ami miatt nagy rajongója vagyok –, hogy a legjobban ún. surlófényben látszódik, vagyis amikor oldalról esik rá a fény.
Ez is azt a teóriámat támogatja, hogy érdemes ilyesmi, kicsit kevésbé „arcbamászós” megoldásokat alkalmazni, mert az embereket érdekelni fogja, alaposan megnézik, próbálják majd megérteni és kikódolni a látványt. Ugyanez a nyomat pedig, megint más irányból világítva olyan hatást kelt, mint ha a felület domborodna.
A vaknyomás különlegességei
Bárhonnan is nézem – akár az eljárást, akár a kártyákat 🙂 – mindenképpen egy nem mindennapi látványt nyújt. Annak ellenére, hogy nem használunk színt, bizonyos értelemben mégis „megszínezi” a papírokat. Ha az árnyékolt részek nem annyira kontrasztosan feketék, akkor akár úgy is tűnhet, mint ha mind a négy karton, egy árnyalattal sötétebb színnel lenne megnyomva.
Ennek köszönhetően pedig egyszerre lesz egységes és ugyanakkor változatos is ez a kártyasorozat, bármiféle plusz költség nélkül. Egy ideje kísérletezem már a vakprégeléssel és több különböző munkánál is volt alkalmam kipróbálni. Nem csak névjegyeknél hanem esküvői meghívóknál is. Ennek ellenére is úgy érzem, hogy még mindig sokkal kevesebbet tudok róla, mint amennyit már tényleg tudok, mert kipróbáltam, megcsináltam.
A Spring Romance Bevel Luxury meghívó kollekciónál csodaszép cotton papírt használtunk, szintén vaknyomás és egy szín fekete szövegnyomtatás kombinációjával. A Golden Blossoms White Innocence meghívónál sokkal vékonyabb papírból készítettünk vaknyomásos boríték bélést, ezt is érdemes megnézni. Kicsit erősebb színű, rusztikus felületű papírokon is kipróbáltuk a Botanique Sense estében, aminek textúrált felületét meglepő, de kivasalta a vaknyomás. De ugyanilyen vaknyomásos technológiával nem csak meghívókat, hanem névjegykártyákat és más üzleti anyagokat is készítettünk már. Ezekről céges oldalunkon találsz bővebb infót és sok képet.
A színes névjegy vaknyomással díszítve, négy különböző színű papíron, egyaránt mutatós és stílusos.
Végre eljutottunk a színes névjegy vaknyomással készített sorozatának papírjaihoz is
A színes névjegy vaknyomással készített sorozatánál kiemelt jelentősége van a négy különböző színű papírnak. Ezért olyat tattem, amit viszonylag ritkán szoktam, két különböző papírcsalád színeit kevertem. Mentségemre szóljon, hogy e két papírcsalád a Gmund Colors és a Keaykolour két nagyon hasonló karton féleség, mondhatni egymás helyettesítői. Bár ettől a kijelentésemtől lehet, hogy a két konkurens cég érintett munkatársai agyvérzést kapnának.
Mindkét papírcsalád 300 gr, anyagában színezett, alapvetően matt, enyhén sprőd felületű színes kartonokat tartalmaz. Mindkettőben nagyjából 40 körüli különböző szín található, közöttük az egészen pasztell árnyalatoktól, az igazán élénk vibráló színeken át, egészen a sötét tónusokig.
Nem tudok és nem is szeretnék rangsort felállítani, én mindkét papírt imádom és ha csak lehet használom is. Részben pont ebből származott az az ötlet is, hogy e két papírcsalád színeit összehozzam. Azt a négy színből álló kombinációt – ami végül kialakult – ugyanis nem is lehetett volna csak az egyikből vagy a másikból összeállítani.
Igazán változatos és gazdag színösszeállítás
A célom tehát az volt, hogy egy izgalmas és egyedi színsort állítsak össze, ami önmagában is megáll, de ami még fontosabb, hogy a virágos témához jól illeszkedik. Szerintem sikerült, mint ahogy maga az alap elgondolás is, hogy nem csak egyetlen névjegyben gondolkodom.
Korábban már írtam, bár nem fejtettem ki részletesen, de valószínűleg mindenki számára érthető. A vaknyomáshoz szükséges klisé készítésének és magának a vaknyomásnak a műveleti költsége adott. Ha mondjuk csak 100 db névjegykártyát készítenénk, akkor ezek a költségek mind arra terhelődnének. Ha viszont további funkciókra is készítünk kártyákat, ugyanazzal a dizájnnal, de eltérő szöveges tartalommal, akkor az egy példányra jutó fajlagos költség is alacsonyabb.
Ez az ötlet pedig sok más névjegy esetén szintén alkalmazható. Minden olyan esetben, amikor valamilyen egyedi klisével vagy szerszámmal dolgozunk, annak felhasználása optimalizálható. Bár a kifeizetendő költségük nyilván nem lesz kisebb, de ha több kártyát tudunk gyártani vele, akkor konszolidálhatók a költségek.
Négy papír, négy kártya
A négy kártya közül a színes névjegy vaknyomással díszítve nyilván nem szorul különösebb magyarázatra. Talán még a köszönetkártya sem, ami a manapság egyre nagyobb teret hódító internetes kereskedelemben szinte már kötelezővé vált. Minden vásárlásért „jár” valamilyen köszönet kártya, így személyes, figyelmes és tényleg kedves. Különösen igaz ez a self brand szolgáltatások és termékek esetében, amelyek egyébként is a személyes szimpátián alapulnak.
A fotókon látható mintadarabokat szabvány képeslap méretben készítettem, így bőven van rajta hely akár egy személyes üzenetnek is. De egy névjegykártyát, kupont vagy bármilyen más reklámanyagot is hozzá lehet tűzni. Valamint egy szép borítékot is készíthetünk hozzá, akár szintén a logó vaknyomásával díszítve.
Pont egy virágos cég esetén simán előfordulhat, hogy házhoz rendelnek egy csokrot, amihez hozzá lehet tűzni és elegánsan jelzi, hogy honnan érkezett. Míg egy következő alkalommal, szárított virág utazik dobozban, amire szintén rá kehet ragasztani. Az árcédula ezzel szemben pont egy bolti vagy kirakodó vásáros értékesítésnél alkalmazható.
A többi kártyát a névjeggyel egyező méretben készítettem, de a méretek tekintetében is van lehetőség egyedi ötletek megvalósítására.
Egyedi lehetőségek a színes névjegy vaknyomással készített darabjainak rendelése esetén
A színes névjegy vaknyomással díszített változatainál, a legjobb lehetőség az egyedi papírválasztás. Az adott témához megfelelő színösszeállítás biztosan egyedivé teszi majd a kártyákat. Legyen szó akár a két már említett papírcsaládról, akár bármelyik másik papírféleség különböző színeiről.
Remélem a leírásból jól látszik, hogy az egész koncepciót úgy találtam ki, hogy annak minél több eleme szabadon variálható legyen. Érdemes a Kreatív névjegy kollekció teljes kínálatát átböngészni és az abban taláható számos további ötletből inspirálódni! A kollekcióban található ötletek viszonylag szabadon kombinálhatók, de ha egyedi elképzelésed támad, kérj inkább konzultációt!
Az egyedi papírválasztással kapcsolatosan, több érdekes cikket is találsz blogunkban. Bár maguk a bejegyzések esküvői meghívó témakörben születtek, az azokban részletezett papírok, bármi másra is használhatók. A Milyen papírra nyomtasd az esküvői meghívót című írásban egy általánosabb megközelítést találsz. De a Színes meghívó kartonok már kifejezetten a hasonló ötletekhez (is) alkalmazható papírokról szólnak.
A színes papírok esetén alkalmazható digitális fehér nyomtatás, ezüst- és arany nyomtatás részleteiről, illetve a digitális direktszínek nyomtatásának lehetőségeiről, a linkekre kattintva tudhatsz meg többet.
Munkadíjak
»» Grafikai alapdíj 8000 Ft
»» Nyomdai előkészítés díja 5000 Ft
Gyártási árak
»» Alapcsomag: papír + nyomtatás + egyedi prégelő klisé + prégelés : 63900 Ft = 100 db
»» További csomagok: papír + nyomtatás: 28900 Ft = 100 db
Ezek az árak egy féle kártya tervezése és gyártása esetén érvényesek. Bármilyen tartalmú, méretű és példányszámú kapcsolódó kártya készítésére egyedi ajánlatot kalkulálunk.
»» Munkadíj összesen: 13000 Ft
»» 100 db-os csomag összesen: 63900 Ft
»» db ár: 639 Ft
»» 200 db-os csomag összesen: 92800 Ft
»» db ár: 464 Ft
A kártyák tartalma, száma és a papírok színe egyedileg választható.
Egyedi tipográfiával készített névfelirat / self brand logó tervezése
A/6-os méretű köszönetkártya: 32 db/csomag
Reviews
There are no reviews yet.