Digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy – első a papír
A digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy tervezését úgy kezdtem, hogy választottam egy nem túl gyakran használt papírt. Illetve, hogy egészen pontos legyek, egy általam már jól ismert és többször is használt papírcsalád viszonylag ritkán alkalmazott színváltozatát.
A Chagall papírcsalád művészpapír jellege és kiváló minősége mellett egyedi különlegességgel is bír. A papír ún. két irányból textúrált, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy különböző szögekben fordítva, eltérő textúra látszódik. Az egyik irányból nézve hosszanti, bordázott mintázatot láthatunk, míg elforgatva kalapácsolt felülete jelenik meg.
A bordó színváltozattal sosem dolgoztam még korábban, sőt általánosságban is viszonylag ritkán rendelnek tőlem bármilyen bordó papíros anyagot. Talán ez egy kevésbé népszerű szín, pedig a hangulata nagyon elegáns és klasszikus. Ugyanakkor azt én is észrevettem a fotózások során, hogy nagyon nehezen meghatározható a színe.
Bár ez minden más papírra is igaz, de ennél mégis erőteljesebben jelentkezik ez a hatás. Mármint az, hogy eltérő fényviszonyok között némileg változik a szín. Persze maga a szín nem változik, csak a szemünk érzékeli másként. Normál esetben ez egy teljesen szokványos burgundy bordó szín. Melegebb fényben viszont szinte barnává „változik” és egyáltalán nem érződnek benne a piros-bordó-magenta jegyek. Hidegebb fényben viszont szinte lilásba megy át, mintha egy érett pirosas-lila szilva lenne.
2015-ben volt a Pantone-nál az év színe a marsala, ami némileg hasonló, de az egy picit inkább a terracotta irányába hajlik. Élénkebb, mediterrán ihletésű téglavörös, nagyon enyhén vörösborba hajló. Ez a bordó chgall karton viszont sokkal robosztusabb, ha már úgyis boros terminológiát kezdtem használni rá.
Még több Chagall
Ahogy sok korábbi papírral, úgy ezzel is volt már lehetőségem néhányszor dolgozni. Esküvői meghívókhoz és névjegykártyákhoz is sokrétűen használható.
A Toscan Wild Greenery kollekcióhoz pont ezt a pisztácia színváltozatot használtuk. Zöld színű kézi festéssel díszítve, egészen különleges hatást kelt. A Herb Garden kollekciónál több más textúrázott papír mellett, a fehér színváltozatból készítettünk, két színnel festett változatokat. Kifejezetten a Chagall papíros verziókat ebben a galériában tudod megnézni. Az Artistic Whisper bélelt borítékos meghívónál a fehér, a krém és a szürke változatait is használtuk.
Második lépés a digitális arany nyomtatás
A digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy papírjának kiválasztása szorosan összefügg annak nyomtatásával. Hiszen részben azért is lehet ritkábban dolgozni a bordó – vagy bármilyen más, hasonlóan sötét – kartonnal, mert nem nagyon lehet digitálisan rányomtatni. A „nemnagyon” ezesetben úgy értendő, hogy technológiailag persze rá lehet, csak éppen nem sok minden fog belőle látszódni.
Ennek oka, hogy a digitális nyomtatás színei hozzáadódnak az alapanyag színéhez, így még a világos tónusok is sötétek lesznek. Az anyagában színezett kartonok színes nyomtatásról, részletes magyarázatot írtam, sok képpel illusztrálva, hogy mindenki számára érthető legyen. A Színes névjegy vaknyomással készült sorozatának leírásában olvashatsz róla.
Ugyanakkor arra is van példám, hogy valamivel világosabb, középtónusú papírokon is egész jól néz ki a digitarany. A Négyzetes névjegy digitális arany nyomtatással készített változatainál, két világosabb papírból is csináltam mintadarabokat. A halvány zöld kiwi és az enyhén púderes cocoa papírok elég világosak. Ezt viszont egészen jól sikerült ellenúlyozni egy kis színes, digitális alányomással, ami egy picit sötétebbé tette az alapot.
A digitális direktszínek nyomtatásáról röviden
A digitális arany nyomtatás technológiai értelemben nagyjából egyenértékű a digitális ezüst, illetve fehér nyomtatással. Így amikor ezek bármelyikéről beszélünk, akkor az jobbára a többi digitális direktszín nyomtatásra is értendő. Talán azzal az egyetlen fontos különbséggel, hogy míg az ezüst és az arany esetében mindenki egy metálosan csillogó felületre / nyomatképre gondol, addig a fehér nyomtatásnál nyilván nem.
Az érdekesség viszont az, hogy amíg az arany és az ezüst, bár csillog, de közel sem annyira, mint pl. fóliaprégelés esetén. Addig a fehér nyomtatásnak szintén van egy fénylő hatása, magából a digitális nyomtatás technológiájából adódóan. De a kettő mégis különböző hatású.
Ahogy már írtam, a digitális arany nyomtatás felülete nem olyan, mint az arany fóliaprégelés. Sokkal inkább hasonlít az ofszet technológiánál alkalmazott, metálos Pantone színekkel történő nyomtatásra.
A technológiai különbség lényege, hogy prégelésnél csak teli flekkeket lehet nyomni, árnyalatokat nem. Ofszet nyomással viszont árnyalatos képek is előállíthatók, viszont nem fénylik úgy, mint a fólia. Persze nem pusztán ennyiből áll a két eljárás közti különbség, de ennek részletezésébe itt nem kívánok belemenni.
A digitfehér nyomásnál tehát nem az a metálos hatású fényes felület érvényesül, mint az arany vagy az ezüst esetében. Mindkettő csillog, de eltérő módon és akkor ott van még a fehérnyomtatás árnyalatossága is.
Digitális arany és ezüst nyomtatás
Akár egész hosszan is írhatnék a digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy esetén alkalmazott eljárásról, de azt hiszem, hogy érdemes inkább lerövidíteni. Mert az eddig munkáimnál azt tapasztaltam, hogy különböző papírokon, más-más grafikákat, további eljárásokkal kombinálva, szinte végtelen számú említésre érdemes változat készíthető. Ennyi mindent pedig nincs értelme leírni, helyette inkább csak felsorolás szerűen említeném a legfontosabb tudnivalókat.
Nyomtatott felület milyensége
• A digitális arany és ezüst nyomtatás metálosan csillogó felülete nem olyan, mint a fóliaprégelés, sokkal inkább mint a metál színnel történő ofszet nyomás.
• A fóliaprégeléssel ellentétben viszont nem csak teli flekkeket, hanem árnyalatokat is lehet nyomtatni.
• Bár ennek az az ára, hogy a halványabb tónusoknál még annyira sem érvényesül a csillogó felület.
• Minél nagyobb a nyomtatott felület, annál karakteresebb lesz a csillogó hatás.
• Ugyanakkor a túl nagy egybefüggő flekkek esetén jelentkezni fog egyfajta foltosság, a nem teljesen homogén fedettségéből adódóan – ez egyébként általában jellemző a nagy felületekre, akkor is ha színes vagy feket nyomtatással készül.
• Vagyis a legjobb eredményt és a legszebb nyomatképet úgy érhetjük el, hogy ha nem túl kicsik/vékonyak a vonalak, de nem is túl nagyok az egybefüggő, árnyalat nélküli felületek. Valahova a kettő közé kell beállítani az ideális értéket.
A papír színe és felülete
• Amikor a digitális technológiával történő direktszínek nyomtatásáról beszélünk, akkor muszáj belekalkulálni nem csak a nyomtatott felület mértékét, hanem az alapanyag milyenségét is.
• Minél sötétebb az alapanyag, annál kontrasztosabban és erősebben fog megjelenni az arany/ezüst szín.
• Továbbá annál inkább érződni fog annak csillogó hatása is, de csak alapvetően matt felületű papírok esetén.
• Az egyébként is gyöngyházfényű papíroknál vélhetően erősebb lesz az alapanyag csillogása, így pl. az arany nyomat sárgának fog látszódni.
• Világosabb papírok esetében nyilván nem lesz olyan erős az arany/ezüst érzet, ugyanakkor a fehérrel különleges, csillogó hatást lehet elérni.
• Az erősen struktúrált felületű papírok esetén maga a nyomat sem lesz tűéles, így az egybefüggő flekkek nyomtatása méginkább aggályos.
• De még ha a nyomatkép jóminőségű is, akkor sem lesz olyan erősen csillogó a felület, mint egy simább papír esetében.
• Ennek megfelelően meg kell különböztetnünk az erősen struktúrált, illetve a nyomtatást nem, vagy kevésbé befolyásoló felületi mintázatot. Az olyan sűrűn barázdált papírok esetében, mint a különböző textúrájú, mikroprégelt Gmund Action, illetve Gmund 925, szinte nem is jelent problémát.
• A második fokozat az alapvetően sima felületű, illetve enyhén sprőd papírok, ezeknél megfelelő minőségű, szép metálos nyomatokat lehet elérni.
• Végül a kifejezetten simított felületű illetve mattított papírok következnek, ezeknél a legszebb a végeredmény – azonban ezekből sajnos nincs túl nagy választék.
Grafikai / tipográfiai elvárások
• A digitális arannyal illetve ezüsttel nyomtatott felületek esetében, nem kizárólag a vonalvastagság és a flekk mérete számít. Azt is figyelembe kell venni, hogy grafikai/nyomdai értelemben milyen az adott tartalom jellege. Bár ezt már egy kicsit nehezebben tudom elmagyarázni.
• Egy sűrűn vonalazott, kézirajzot utánzó grafika esetén, mint amilyen a Négyzetes névjegy digitális arany nyomtatással készített sorozata, nagyobb eséllyel lesz jó az arany hatás. De ennél még a színes nyomtatással készített almnyomat grafika is besegít.
• Míg egy ritkásabb rajzolatú, éles vonalakból álló, vektoros grafika esetében – menükártya és ültetési lapok –, kevésbé lesz konrtasztos az eredmény.
• Egy vékonyabb metszésű betű is lehet mutatós nagyobb méretben, mint ahogy egy vastagabb betűnél is elveszhet a csillogás ha nem elég nagy.
• De minden ilyen megállapítás már nagyon erősen összefügg a két korábbi paraméterrel, vagyis a papír színének és textúrájanak milyenségével.
Összegezve tehát azt mondhatom, hogy a fenti – szinte – kiragadott példák, jellemzők, önmagukban kevésbé értékelhetők. Minden konkrét elképzelés esetén szükséges az összes paraméter alapos vizsgálata. Valamint támaszkodhatunk a már megszerzett tapasztalatokra, illetve az elkészített mintadarabokra. Ha pedig egy új elképzeléssel kapcsolatban aggályok támadnának, akkor egy próbanyomtatással rövidre lehet zárni az egész kérdést.
Még egy utolsó felvetés a digitarannyal kapcsolatban
Minden olyan névjegynél, amit digitális arany nyomtatással készítünk, felvetődik magának a digitarany nyomásnak a kivitelezése és annak lehetséges alternatívái. A Névjegykártya készítés paraméterei című részletes leírásban megtalálod a digitális arany nyomtatással kapcsolatos tudnivalókat, illetve annak egyik lehetséges helyettesítőjét a fólia prégelést.
És pont ezzel kapcsolatban akarok még egy szempontot megvilágítani. Mivel épp az előző fejezetben, pontokba szedve soroltam fel a digitális arany nyomtatással kapcsolatos megkötéseket. Felvetődhet annak a kérdése, hogy ha ilyen sok a faxni a digitális arannyal, akkor nem lehetne-e helyette, inkább prégeléssel elkészíteni az egész digitális arannyal nyomtatott bordó névjegyet.
A rövid válasz, hogy de igen lehetne. A hosszabb válaszban viszont számos további kérdés is előkerül persze. Az első, hogy ha az egészet prégelni szeretnénk, akkor először is szükség lesz hozzá egy egyedi klisére. Az aranyfüst szerű díszítő grafikával és a tipográfiával együtt – ez már önmagában is egy plusz költség. A második lépés pedig az ún. gépindítás, azaz maga az arany fóliaprégelés, ami szintén plusz ráfordítás. A harmadik szempont pedig pont e kettőből következik, hogy kisebb példányszám esetén nem lesz nagyon megérős. Másfelől viszont arany fóliaprégeléssel biztosan baromi jól mutatna, elegáns és egyedi lenne.
Más szempont, hogy ezt a digitális arannyal nyomtatott bordó névjegyet olyan opcionálisan kérhető gyártási extrákkal terveztem, amiben többek között szerepel az arany prégelés is. Dupla prégelésre pedig – valószínűleg – nincs szükség, bár pont ezt a grafikát, egészen királyul meg lehetne így csinálni. Hogy miért és hogyan, az sokban kapcsolódik a következő bekezdés témájához, így előbb erről írnék.
Digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy – differenciált tartalommal
Bármilyen digitális technológiával történő névjegykészítés stratégiai előnye az, ha különböző tartalommal, egyedi darabokat nyomtathatunk. Egyébként is kihagyott ziccernek érezném, ha elmulasztanék egy ilyen lehetőséget. De számomra tervezőként is kihívást jelent, hogy kitaláljak valami olyan grafikai megoldást, ami egyaránt kompatibilis a produkciós eljárással és az adott témával is.
A digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy változatait csak két különböző grafikával terveztem és annak azután további változatait gyártottam. A díszítő grafika tulajdonképpen egy roncsolt / antikolt textúra, ami számomra tökéletesen passzol a textúrált felületű papírhoz és a digitarany nyomtatáshoz egyaránt.
Grafika és a papír szinergiája
A papír rusztikus jegyeit méginkább kiemeli ez a szemcsézett, töredezett grafika. Valamint azt a kis hiányosságot is szépen ellensúlyozza, hogy pont a papír felülete miatt, nem lehet tökéletes teli flekket nyomtatni rá. Közben magát az aranyosan csillogó metál felületet is egyedi esztétikával jeleníti meg, mert az apróbb részleteket tartalmazó, halványabb részeken kevésbé jelenik meg. Míg a nagyobb egybefüggő felületeken erőteljesebb a csillogás. Így méginkább organikus az összhatás.
Itt pedig egy pillanatra visszautalnék az előző bekezdés azon részére, hogy lehetne-e ezt a névjegyet fóliaprégeléssel készíteni. Mert ha a kétféle változó grafika szempontjából közelítem meg a kérdést, akkor bár újfent csak lehetne, de még a leírtaknál is magasabb áron. Hiszen akkor két külön grafikával készített klisére és két gépindításra volna szükség. De részben pont ezért találtam ki egy ettől eltérő megoldást, hogy mégiscsak lehessen rajta arany fólianyomás is.
Ráadásul az arany fóliaprégelés grafikája is dupla, mivel a klisét eredetileg egy másik munkához terveztem és készítettem. Ezt is leírom majd részletesen.
Bár egészen más grafika megoldással, de a Kétoldalas vágott sarkú névjegy sorozatot is különböző grafikákkal készítettem. Minden névjegyre egy-egy előre elkészített nonfiguratív festékpaca került, eltérő színekkel. A színekhez tartozó, különböző skálák értékeit és elnevezéseit felsorolva pedig, szöveges tartalom tekintetében is differenciáltam mindegyiket. Az Ovális névjegy púder papirból készített sorozatánál, különböző leveles-virágos grafikákkal díszítettem a kártyák hátoldalát, tíz különböző változatban.
Prégelés már meglévő klisével
A legtöbb esetben egyedi klisével – azaz egyedi tartalommal – szoktunk prégelni. De több olyan névjegy illetve ötlet is szerepel a kínálatomban, aminél a prégelést „csak” díszítésként használom. Az egyik ilyen a digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy is. Ezt a grafikát én már korábban megterveztem és megcsináltattam belőle a prégelő klisét.
Így ha ezt a névjegykártyát fóliaprégeléssel rendeled, akkor a szükséges klisé készítésének a költsége már nem jelentkezik, csak a gépindítási dijat kell kifizetned. Egyébként nem csak ehez a névjegyhez használtam ezt a klisét és nem is csak aranyozáshoz, hanem több különböző változatban is alkalmaztam. A Háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatát is ezzel a motívummal díszítettem. A Névjegykártya készítés paraméterei című leírásban, további infót is találsz, a már meglévő klisékkel történő prégelésről.
A két kártyánként változó alnyomat grafikához hasonlóan, az aranyozott motívumban is van egy pici differenciálás, lényegében kétféle mintázat váltakozik.
Ennek oka, hogy ezt a grafikát eredetileg nem ehhez a névjegyhez terveztem. Nem akarom ezt túl részletesen taglalni, de a lényeg, hogy egy nagyjából dupla méretű kártyához készítettem el a grafikát. Így ez tulajdonképpen egy ügyes produkciós fogás, hogy két névjegykártyát egymás mellé montírozva, egy lenyomással egyszerre prégelve készítjük.
Ezzel a megoldással két legyet ütünk egy csapásra: kevesebb a lenyomás, azaz gazdaságosabb a gyártás. Miközben differenciáljuk is a névjegyeket, hiszen az eredeti minta kétfelé vágódik, így darabonként változik a textúra.
Prégelés egyedi klisével
Ahogy minden más esetben, úgy ennél a kártyánál is van rá lehetőség, hogy egyedi változatot rendelj. Akár a grafika, akár a prégelés tekintetében. Ha csak digitális arannyal nyomtatott változatot rendelnél, akkor a díszítő grafika többféle megoldásban is változtatható. Lehet egészen más és lehet többféle, hogy ha különböző grafikai tartalmú kártyákat szeretnél – ez eddig nem nagy ügy azt hiszem, hiszen ilyet már csináltam. Ha viszont pluszban fóliaprégelést is kérsz extraként, akkor maga a prég motívum is változtatható.
Az én eredeti elképzeléseim szerint ezt a lepergett festék hatású, roncsolt grafikát használtam mindkét technológiával. De ettől is el lehet térni, bármilyen variációban az alnyomat grafikával összefüggésben. Magyarul: maradhat az eredeti grafika digitarannyal és csak a prégelt motívumon változtatunk, vagy mindkettő módosítható.
Ha csak a nyomtatott grafikán változtatunk, akkor az kizárólag a tervezési díjat növeli majd. Ha viszont egyedi prégelt motívumot szeretnél, akkor az ahoz szükséges klisé gyártási költsége is hozzá jön majd. A prégelhető grafikákról és az egyedi klisé készítéséről részletesebb leírtást találsz a Névjegykártya készítés paraméterei című bejegyzésben.
Arany és szivárvány fóliaprégelés
Eddig csak prégelésről írtam és nem említettem, hogy milyen fóliával. A lépcsőzetesen felépülő rendszerből adódóan opcionálisan választható a prégelés műveleti folyamata. Mint ahogy az is, hogy milyen színű fóliával történjen. Ha pedig már úgyis kitaláltam ezt az opcionálisan választható modulokból álló rendszert, akkor a fólia tekintetében is szeretnék választási lehetőséget adni.
Számomora is egy kisérlet volt, hogy a digitális arannyal nyomtatott kártyán miként fog megjelenni az arany fóliaprégelés. Persze afelől nem volt kétségem, hogy maga az arany prégelés szép lesz-e, inkább csak az, hogy mennyire fog eluralkodni a kártyán, illetve, hogy így lesz-e értelme a digitális aranyozásnak. Szerintem mindkét szempont alapján jól vizsgázott ez a dupla aranyos megoldás, ezért további variációkat is készítettünk.
A szivárvány arany prégeléssel egyébként óvatosan kell bánni, mert nagyon feltűnő, igazán figyelemfelkeltő megjelenése van. Pont ennél a grafikánál pedig azért is volt kockázatos, mert nagyobb egybefüggő felületeket is tartalmaz. Ugyanakkor a textúrázott, kisebb szemcsés régiókban, szinte nem is látszódik a szivárvány, csak az aranyos csillogás. Közben pedig a papír erős textúrája is átnyomódott a fólián, így a nagyobb felületek sem lettek tükörsimák. Ezáltal pedig a szivárvány megjelenése is megtörik egy picit és nem annyira erős.
De a digitális arany alnyomat is konszolidálja egy picit az összképet. Mindezek miatt pedig azt hiszem, hogy soha sem volt még ennyire stílusos és mutatós az arany szivárványos prégelés. Nem is tudtam abba hagyni a képek készítését. Ráadásul a szivárványos hatást úgy lehet a legjobban megmutatni, hogy ha egészen minimális lépésekkel haladva készítem a képeket. Egyre közelebb, illetve minimális elforgatással, minden lépésnél más színekben játszik.
Írnék néhány érdekességet a szivárvány fóliáról
Sokat dolgoztam már a klasszikus/megszokott fóliákkal, arannyal, ezüsttel, rosegolddal és még néhány továbbival. De még csak három éve kezdtem el ismerkedni a szivárvány fólia különböző variációival. Ezért bár megképződött már némi tapasztalat az eltelt idő alatt is, de minden újabb munka egyben további tanulást és új felismeréseket is jelent.
Kreatív névjegy kollekcióm egy másik, szintén szivárvány arannyal készített darabja a Fekete névjegy szivárvány fóliával készített változata. Ami főként abban tér el, hogy sokkal kisebb felületen, illetve nem grafikában, hanem szövegben jelenik meg. Ha csak ezt a két sorozatot összehasonlítjuk, már akkor is látszódik, hogy mennyire másként jelenik meg ugyanaz a fólia. Valamint, hogy egészen különböző hatást és összképet lehet vele elérni, nyilván a megfelelő papírokkal és egyéb gyártási paraméterekkel kombinálva.
Néhány korábbi szivárvány fóliás esküvői meghívó
Az első mintadarabokat esküvői meghívókból készítettem, amelyeket amúgy is prégeléssel terveztem, így nem volt benne kockázat. 2021 januárjában tettem közzé egy részletes cikket az első tapasztalataimról, Szivárványfóliás esküvői meghívók címen – érdemes elolvasni. Mivel a bejegyzés alapvetően szakmai, ezért jelszóval védett, de írj bátran, ha szeretnéd elolvasni!
Első nekifutásra négy meghívóval próbáltam ki a szivárvány fóliás prégelést és mindegyikben volt valami egyedi a technológia szempontjából is. A Bay Leaf Premium Sparkle esetében négy különböző színű papírra dolgoztam, köztük két világosabb és két középtónusú. De fontosabb, hogy a prégelt babérkoszorú viszonylag nagy felületeiben igazán markánsan mutatkozik meg a szivárvány hatás. A Beautiful Spring esetében épp ellenkezőleg, egészen vékony vonalas, tusrajzos grafikát prégeltünk, aminél egészen diszkréten jelenik csak meg a szivárvány szín.
A Modern Botanica meghívónál egy a kártya teljes felületén elhelyezkedő mintát prégeltünk. A szivárványos felületek így sokkal távolabb esnek egymástól, mint a két korábbi – adott szegmensre koncentrálódó – grafika esetében. Ebből adódóan egészen másként mutatkozik meg a szivárvány szín, ami grafikailag és nyomdai előkészítés szempontjából egyaránt izgalmas.
Mindez azért érdekes, mert ezt az első sorozatot egy ezüst alapú szivárvány fóliával készítettük. A fekete névjegy szivárvány fóliával prégelt változatához viszont egy másik, alapvetően arany színű verziót használtunk, most másodszor.
Arany alapú szivárvány fóliás prégelés
Az alapvetően aranyos színű szivárvány fólia egyik karakteres különbözősége, hogy hideg színek kevésbé vagy szinte alig jelennek meg benne. Jellemzően melegebb színárnyalatokban csillan meg, így a sárga, narancs, piros és zöld színekben játszik, ritkán egy-egy lila. Ami viszont mindenképpen újdonság a korábbi meghívókhoz képest, az a fekete alap, amire ráprégeltük. Határozottan jól egészíti ki ezt a különleges színkavalkádot és sokkal élénkebbek, izzóbbak rajta a színek.
Bár készítettem már egy másik névjegykártyát is fekete alapon arany szivárvány prégeléssel – megrendelésre. De azt is csak szinte ezzel egyidőben volt alkalmam lefotózni és a látványt azután kiértékelni.
Ami egyértelműen szembetűnő különbség a két prégelt felület látványa között, hogy a nagyobb felületen eloszló nyomatban, sokkal szélesebb szivárvány spektrum jelenik meg. Ugyanezt a tételt meg is fordíthatjuk: egy olyan kisebb felület prégelésénél, mint a név felirat, diszkrétebbnek, kevésbé „színesnek” fog hatni.
Grafikai szempontból ezt különösen érdekes és izgalmas jelenségnek találom. Mivel már a tervezés során a prégelt felület méreteinek változtatatásával, a vonalvastagságok differenciálásával is tudjuk szabályozni a majdani látványt.
A szivárvány fóliaprégelés további részleteiről mindent megtalálsz a Névjegykártya készítés paraméterei című írásban. Amit pedig ennél a névjegynél fontos még megemlíteni, hogy a szivárványos változat ára egy picit magasabb a sima aranyhoz képest. Bár az opcionálisan választható extrák között, magának a prégelésnek a műveleti költsége jelenti a következő lépcsőfokot, a két fólia ára eltérő. A választható prég fóliákról további részleteket is olvahatsz.
Boltíves formára stancoltuk a digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy néhány darabját
A digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy leírásában többször említettem már, hogy lépcsőzetesen felépített rendszerben, további extrák kérhetők. Az alap változat a bordó papír digitarannyal nyomtatva, az első extra amit pluszban kérhetsz a fóliaprégelés, arany vagy szivárvány fóliával. A következő produkciós extra a speciális formára történő stancolás.
A boltíves forma vágáshoz, egy általam már korábban megtervezett és legyártatott stancformát használtunk. Ezért, ha tetszik neked ez a forma és szeretnél ilyen névjegyet rendelni, akkor a stancforma készítésének az árát máris megspóroltad. A stancolás különböző lehetőségeiről – annak digitális alternatíváiról köztük a lézervágásról – és technikai részleteiről bővebben is olvashatsz a Névjegykártya készítés paramétereiről szóló oldalon.
De egy ilyen asszimetrikus forma esetén fontos azt is elmondanom, hogy ez valójában nem is egy forma, hanem négy. Mármint persze a forma ugyanaz, de 90 fokonként elforgatva négy eltérő variációt ad ki. Ha pedig mindez nem volna elég, akkor további egyedi stancformák tervezésére is van lehetőség. Ebben az esetben először az egyedi rajzolatot készítem majd el. Az egyedi stancformák rajzolása / tervezése után pedig megcsináltatjuk majd belőle magát a stanszerszámot. Az egyedi stancformák tervezési és gyártási paramétereivel kapcsolatban kérj egyedi árajánlatot és konzultációt!
Több stancformából választhatsz
További aszimetrikus stancszerszámmal készített formákról is olvashatsz még a Kreatív névjegykollekcióm további darabjai közt. Nyolc különböző forma készítésére alkalmas az szerszám, amit a Két oldalas vágott sarkú névjegy gyártáshoz használtunk. A Kristály formájú névjegy fehér nyomtatással készített sorozatához három különböző formát terveztem. Ha ezeket elforgatással és/vagy tükrözéssel – ún. hátulról stancolással – kombináljuk, akkor összességében már elég nagyszámú egyedi variáció kérhető, bármilyen plusz költség nélkül is.
A Fekete névjegy szivárvány fóliával készített kártyáihoz egy olyan speciális stancszerszámot készítettünk, amivel csak a ferde oldalt vágjuk meg egyforma szögben. Azután pedig a különböző méretű kiegészítőket már síkvágóval lehet méretre igazítani. Igaz, hogy ennek precíz elkészítése is igényel némi plusz ráfordítást. Cserébe viszont egészen változatos mennyiségű és fajtájú illetve méretű további papírterméket készíhetünk ugyanazzal a vizuális megjelenéssel.
Egyedileg választható produkciós extrák, nem csak lépcsőzetesen
A digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy teljes leírása, az egymásra építhető gyártási extrákról szól. De valójában több különböző „oldalága” is van ennek a rendszernek. Hiszen írtam már arról, hogy prégelés esetén többféle fólia is választható. A stancolás tekintetében pedig további lehetőségek kínálkoznak.
Az egyik, az előző bekezdésben már példákkal is illusztrált lehetőség, hogy másik formát választasz. Kreatív névjegy kínálatomban több, már megtervezett stancformát találsz, bármelyiket választhatod, nem muszáj a boltíves formához ragaszkodni. De abban is további variációs lehetőségek rejlenek, hogy a választható extrákat más-más kombinációban kéred.
Az első verzió bal oldalon az alap változat: digitális arany nyomtatással készítve.
Mellette a két különböző fóliával prégelt verzió: fent arany, alul szivárvány.
A harmadik oszlopban megint csak a digitális arannyal nyomtatott verzió, de már boltíves formára stancolva.
Végül a kétféle prégelt változat, stancolva is.
És ezeken kívül is hátra van még egy utolsó opció, ami ezek bármelyikéhez kérhető vagy igény szerint el is hagyható.
Két rétegben kasírozva
A digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy sok különböző változatáról készült egyetlen fotón sem látszódik, hogy két rétegben kasíroztam. Mégpedig azért nem, mert pont így mutat jól ez a kártya. Nem lett sem homorú a csak nyomtatott változat, illetve nem deformálódott el – még minimálisan sem – egyik prégelt verzió sem.
De azért sem látszódik, mert ebben az esetben nem eltérő színű / anyagú hátoldalt kasíroztam, hanem saját magát. Vagyis a bordó kartont kasíroztam két rétegben, pusztán azért, hogy a megfelelő vastagságot elérjem.
A két rétegű kasírozást szakszóval duplungolásnak is szokták hívni. Erre a névjegyre ez „még inkább” igaz, hiszen ugyanaz a karton lett két rétegben ragasztva. Sokat gondolkodtam rajta, hogy a teljesen alap verziót csak egyrétegűre készítem. De végülis arra jutottam, hogy az egyéb opciókból következően, enélkül is elég sok a variációs lehetőség.
Ráadásul a prégelt változatoknál kifejezetten szerencsés – mondhatni szükséges –, hogy vastagabb alapanyagból készüljön. És bár nem ennyire látványosan, de a stancolás miatt is jót tesz ha egy picit vastagabb a karton. De minden kasírozott névjegynél meg szoktam említeni, hogy ez akár el is hagyható, illetve egyedi igények alapján másként is elkészíthető.
Lehetne a hátoldal eltérő színű, illetve kasírozhatnánk három rétegben is. Mindkét esetben gyöngyházfényű papírokból válogatva pl. egy élénkebb arany középre, vagy egy visszafogottabb óarany a hátoldalra biztosan szép lenne.
Két- és három rétegben kasírozott névjegyek
A digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy változataihoz hasonlóan, ugyanabból a papírból, két rétegben kasírozva készítettem a Fekete névjegy szivárvány fóliával prégelt kártyáit. Valamint a Négyzetes névjegy digitális arany nyomtatással készített, kiwi zöld papíros verzióját. Szintén két rétegben, de két különböző papírból készítettem a Négyzetes névjegy szines hátoldallal kasírozott változatait, valamint az Ovális névjegy púder papirból gyártott sorozatát és az Arany-fekete névjegy prégéssel díszített különböző variációit.
Három rétegű kasírozással csináltam a Két oldalas vágott sarkú névjegy és a Háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített, differenciált grafikai tartalommal tervezett kártyáit. Ez utóbbit azért is érdemes elolvasni, mert az egyedi rendelési lehetőségekről szóló fejezetben, szintén az eltérő színű hátoldali kasírozásról írtam. Az egyik további alcím alatt még arról is írtam, hogy a digitális direktszínek – arany, ezüst és fehér – mely papírokon működnek a legjobban. Ezt is konkrét példák bemutatásával illusztrálva, így rögtön meg is tudod nézni, hogy milyeneket készítettem.
…És még néhány gondolat a végére
További papírokat nagyjából a végtelenségig tudnék még ajánlgatni, nem is beszélve azok kombinációiról. De amit mindenképpen érdemes megnézni az a Hat színből ragasztott öko-névjegy és a Hatféle papírból ragasztott pink névjegy. Mindkettőt hat eltérő papír kombinációjával készítettem, amelyeknél a fő szempont az volt, hogy minél változatosabb felületű és színű összeállítások készüljenek.
Az egyedi papírválasztással kapcsolatosan, több érdekes cikket is találsz blogunkban. Bár maguk a bejegyzések esküvői meghívó témakörben születtek, az azokban részletezett papírok, bármi másra is használhatók. A Milyen papírra nyomtasd az esküvői meghívót című írásban egy általánosabb megközelítést találsz. De a Színes meghívó kartonok már kifejezetten a hasonló ötletekhez (is) alkalmazható papírokról szólnak.
A színes papírok esetén alkalmazható digitális fehér, ezüst és arany nyomtatás részleteiről, a linkre kattintva tudhatsz meg többet.
Remélem a leírásból jól látszik, hogy az egész koncepciót úgy találtam ki, hogy annak minél több eleme szabadon variálható legyen. Érdemes a Kreatív névjegy kollekció teljes kínálatát átböngészni és az abban taláható számos további ötletből inspirálódni! A kollekcióban található ötletek viszonylag szabadon kombinálhatók, de ha egyedi elképzelésed támad, kérj inkább konzultációt!
Digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy – összegzés
A digitális arannyal nyomtatott bordó névjegy alap változata önmagában is nagyon szép. Ha szeretnéd még egy picit olcsóbbra és/vagy nem tetszik a két rétegű kasírozás, akkor még az is elhagyható. Kérhetsz pluszban prégelést arannyal, illyetve szivárvány arannyal és/vagy kérheted stancolva. A stancolás lehet az a boltíves forma, amivel a mintadarabokat csináltuk, de választhatod bármelyik, másik már meglévő szerszámunkat is. A lépcsőzetesen felépített gyártási rendszerben, szabadon választhatod ki a neked tetsző gyártási extrákat. Mindezeken kívül pedig számos további egyedi megoldás is a rendelkezésedre áll.
Egyébként ugyanezeket az opciókat – választható extrákat – nagyjából bármelyik másik névjegynél is hasonlóan össze lehet válogatni. Ebben az esetben viszont nem csak úgy véletlenszerűen, illetve szubjektív ízlés alapján lettek összeválogatva. Hanem az egymáshoz stílusban is illő megoldások, külön, különféle kombinációkban és együtt is remek végeredményt adnak.
A fotózáshoz köszönjük a helyszínt: https://vanboris.hu/
Menjetek el és próbáljátok ki mert szuper hely!!! 🙂
Munkadíjak
»» Grafikai alapdíj: 8000 Ft
»» Nyomdai előkészítés díja: 5000 Ft
Gyártási árak
»» Alapcsomag: papír + 2 rétegű kasírozás + digitarany nyomtatás: 20520 Ft = 72 db
»» Különböző kombinációk, illetve nagyobb példányszám esetén: kérd ajánlatunkat!
»» 2 rétegű kasírozás nélkül: – 4000 Ft
»» Opcionálisan kérhető arany prégelés: 15000 Ft
»» Opcionálisan kérhető szivárványarany prégelés: 18000 Ft
»» Opcionálisan kérhető stancolás: 15000 Ft
»» Munkadíj összesen: 13000 Ft
»» 72 db-os csomag összesen: 32000 Ft
»» db ár: 285 Ft
»» Különböző kombinációk, illetve nagyobb példányszám esetén: kérd ajánlatunkat!
»» 2 rétegű kasírozás nélkül: -??00 Ft
»» Arany fóliaprégelés: ??00 Ft
»» Szivárvány arany fóliaprégelés: ??00 Ft
»» Stancolás: ??00 Ft
Reviews
There are no reviews yet.