Háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással – több rétegből felépítve
A háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatát két szempontból is több rétegben építettem. Három papírrétegből kasíroztam össze, amit részletesen leírok majd. De a grafikát / látványt is több rétegben terveztem meg és vittem fel az alapanyagra. Az építészet tematikájához jól illik az a gondolat, hogy a névjegy is úgy készüljön, ahogyan pl. egy szakszerű építkezés, burkolás. Azaz megfelelő technológiai sorrendben, betartva a rétegrend szabályait.
Grafikai rétegződés
Az első réteg tehát maga a papír, ami azért is fontos ebben az esetben, mert egy olyan pasztell árnyalatról van szó, amin különleges módon jelenik meg a digitfehér nyomtatás. De a papírokról később még részletesen is írok, most csak grafikai értelemben vett jelentőségéről szeretnék megosztani néhány gondolatot.
Ha nem létezne a digitális fehérnyomtatás, akkor ugyanezt a látványt egy grafikai trükkel lehetne elérni. A kártya teljes felületén elhelyeznék egy halvány szürke flekket, majd pedig erre negatívban tenném rá az alnyomat grafikát. Vagyis a fehér tervrajz grafika úgy jelenne meg, hogy valójában nem az lenne nyomtatva, hanem minden más körülötte. Maga a grafika pedig a papír fehér színével jelenne meg, hiszen ott nem lenne rányomtatva a halvány flekk. Éppenséggel így is meg lehetne csinálni ugyanezt a kártyát, de…
Fekete és fehér
Továbbá az is kiderül, hogy a fekete szöveg – a név, az adatok és a logotípia – ráfednek erre az alsó fehér rétegre. A fekete szöveges réteg van feljebb, tehát bér fizikai értelemben természetesen egy síkban vannak, grafikai értelmezésben viszont több réteget képeznek. Minderre jön rá végül a textúrázott vaknyomás, ami mind a három említett rétegre ráfed. Miközben azt az egy síkot, amiről eddig beszéltünk, háromszintes felületté alakítja. Megmarad az eredeti – legfelső – szint, ami a kártya legnagyobb része, rajta a jobb oldali logóval. Az ellentétes oldalon kialakul egy mélyebben fekvő sík, ami bele van prégelve a papírba. És a kettő között helyezkedik el a textúrázott, szemcsézett vaknyomat grafika.
Mivel a textúrázott rész nem emelkedik ki jobban, mint a jobb oldali teljes felület. Csak a bal oldali alacsonyabb szint és a textúra változatossága csalja meg az ember szemét és ennek köszönhetően látjuk úgy, mint ha az kiemelkedne a síkból. Ezért is hivatkozom grafikai rétegként a textúrázott mintára, mert bár ez fizikailag is külön réteget képez, de csak grafikaként nézve is hozzáad még egy plusz szintet. A prégeléshez szükséges grafikai előkészítésről a Névjegykártya készítés paraméterei című leírásban is olvashatsz.
Nézzük akkor az alnyomatot
A háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatához egy változatos alnyomat grafikát terveztem. Tulajdonképpen ez is úgy állt össze, hogy egy eredetileg tényleg tervrajznak készült grafikát, sok-sok rétegben pakoltam egymásra. Összekevertem benne a perspektívikus és a síkban megrajzolt részleteket, az eltérő vonalvastagságú egységeket, valamint létrehoztam sűrűbb és ritkábban fedett régiókat.
Ezt a megoldást nem először alkalmaztam, más névjegyeknél is csináltam már hasonlót, de nem pont ugyanígy. A Négyzetes névjegy digitális arany nyomtatással készített sorozatát egyébként két színváltozatban is elkészítettem. Egy verzión belül pedig minden kártyára más részlet került a vízfestékes alnyomatból. Valamint egy tusrajzos, virágos díszítő mintázatot is csináltam, amit szintén részletekre bontva helyeztem el, összesen 35 változatban.
Szeretnék mindent megmutatni
Több fotósorozatot is készítettem, hogy minél pontosabban meg tudjam a mutatni a kártya részleteit. A napsütésben készített képeken nagyon jól meg lehet mutatni a textúrázott vaknyomást, viszont sokkal kevésbé látszódik az alnyomat grafika. Ezért csináltam a fenti képre kattintva elérhető galériát. Ebben a felvételek utómunkálatainál kicsit levettem a fényerőt és megtoltam a kontrasztot, így sokkal jobban látható a fehér.
Így ezen az ábrán talán egyértelműbben, átláthatóbban jelennek meg az egymásra pakolt grafikai rétegek. Bár némileg eltérően súlyozva a valósághoz képest, hiszen a vaknyomatot jó erős bordóval színeztem, hogy az élőhöz képest jobban látszódjon.
A tipó is a grafika része
A háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatában a harmadik grafika réteg a tipográfia. Ezesetben a tipográfiai megoldások is sokkal inkább grafikai elemekként működnek. Elsőként is, az általam egyik nagyon kedvelt megoldást alkalmaztam, egymáshoz képest 90 fokban elforgattam a három hierarhikus blokkba rendezett tartalmat.
Nem csak építészet
Csak két irányba forgattam a szöveget a Kristály formájú névjegy fehér nyomtatással készített változatainál. De már ez az egy is igazán izgalmas asszimetriát adott a kártyának. A Négyzetes névjegy szines hátoldallal készített verzióinál szintén hasonló elforgatást alkalmaztam, csak egészen más lay-outban. Aztán egy egészen hozzú tervezési folyamatot és koncepciót meséltem el a Színes névjegy vaknyomással készített kártyáinak a leírásánál. Ahol nem csak névjegykártyán, hanem köszönetkártyán, árcímkén és postai feladó kártyán, egységes arculati megoldásként szerepelt hasonló.
A háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített változatához a Vary betűt használtam. Egyrészt a teljes betűcsalád tíz különböző vastagságú metszetet tartalmaz. Ez már önmagában is nagyon vagány és a témához jól illő hangulatú.
De ami miatt teljesen beleszerettem ebbe a típusba, azok a különleges extra betűrajzolatok, ún. alternate karakterek. Egy-egy karakterhez akár több különböző stílusban illetve rajzolattal tervezett extra betűrajzot is tartalmaz. Ezek alkalmazásával nem csak optikailag – fokozatban és vastagságban – lehet a tipót változatossá tenni. Hanem egészen izgalmas, látványos és egyedi feliratokat is lehet vele csinálni.
Bár a glyphs palettának csak egy része látszódik egyszerre, a betűtípus minden metszetéhez 1085 különböző betűrajzolat tartozik. Ez igazán éri a pénzt!
Fekete szöveg nyomtatással
A legtöbb esetben, egy szín fekete szöveg nyomtatásként szoktam ezt a megoldást emlegetni. És bár a szöveg itt is feketével van, de a kártya összességében mégsem nevezhető egy szín fekete nyomtatásúnak, hiszen van mellette digitfehér is. Erről majd írok még néhány sort, de a fekete szöveg nyomtatásról külön is szeretnék szólni. A különböző anyagában színezett kartonokról és azok egy szín nyomtatással készült kombinációiról, rengeteg infót találsz a Színes névjegy vaknyomással készült sorozatának leírásában.
Pont ezen a képen szinte nem is látszik a fehér tervrajz grafika, ugyanakkor a névjegy így is nagyon mutatós. Ezért bár az én koncepciómban fontos és elengedhetetlen szerepe van, ha valakinek nem tetszik, akkor anélkül is elkészíhető.
Fekete a kedvencem
Az egy szín fekete nyomtatás – amellett, hogy az egyik mániám 🙂 – 100% üzembiztosan alkalmazható, igazán nagyon sokrétűen. Pl. a háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással gyártott kártyáinál is. Bármilyen fehér illetve világos papíron tökéletesen mutat, a teljesen sima vagy enyhén sprőd / natúr felületű papírokon egyaránt. De lényegében ugyanilyen tökéletes minőségben alkalmazható szinte mindenféle strukrúrált felületű papíron is. Valamint azért is nagyon szeretem, mert rengeteg további technológiával, felületnemesítési eljárással kombinálva is remekül működik.
Ha viszont felvetettem a fehér nyomat kihagyását, akkor arról is írnék, hogy esetleg színes grafikát nyomtassunk rá. Lehet színes az alnyomat és/vagy akár a tipó is. Bár szövegek esetében érdemes arra törekedni, hogy minél kontrasztosabb szín legyen, a jól olvashatóség érdekében. Halványabb, pasztell árnyalatok esetén előfordulhat, hogy a kisebb méretű, illetve vékonyabb betűk kevésbé lesznek olvashatók. Ezzel szemben a fekete tökéletes minőségben jelenik meg, egyúttal stílusos és esztétikus is.
Az egyedi ízlésen kívül egyetlen esetben tartanám indokoltnak a színes szöveg használatát. Mégpedig akkor, hogy ha azt a színt párba állítanánk a középre kasírozott karton színével. A háromrétegű kasírozásról külön is fogok majd írni, most csak a tipóval való kapcsolódása miatt említem. Számomra ugyanis egységessé teszi a színhasználatot, hogy a fekete szöveggel harmonizáló, fekete kartont kasíroztam a kártya közepére. Épp ezért azt hiszem, hogy nagyon vagány lenne, ha mondjuk egy jó erős naranccsal jelenne meg a szöveg és ugyanolyan karton kerülne középre.
Az alnyomatba került a tervrajz grafika a háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített kártya sorozatánál
A háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatában fontos szerepe van az alnyomat grafikának. Már önmagában is izgalmas, hogy az egészen világos pasztell szürke papíron, miként jelenik meg a fehér nyomtatás. Mondhatni, hogy ez egy kísérlet volt és szerencsére jól is sikerült.
Minden olyan névjegynél, amit digitális fehérnyomtatással készítünk, felvetődik a fehérnyomtatás kivitelezése és annak alternatívái. A Névjegykártya készítés paraméterei című részletes leírásban megtalálod a különböző Fehérnyomtatási technológiákat és annak kiegészítéseként a digitális direktszínek nyomtatásával kapcsolatos tudnivalókat.
Csak digitálisan
Ebben a konkrét esetben az a dolog érdekessége, hogy ezt a grafikai megoldást nem is lehetne – illetve nagyon költséges volna – ha más technológiával készítenénk. Elsőként is azért nem lehetne, mert a fehér grafikára nyomtatjuk rá a fekete szöveget. Ami technológiai sorrend tekintetében azt jelenti, hogy először mindenképpen a fehérnek kell rákerülnie a papírra. Bármilyen nyotatási technológiát alkalmaznánk is, az így megnyomott íveket, már nem lehet betenni a digitális gépbe, hogy rányomjuk a fekete szöveget.
Ezért hiába lehetne egyedülálló látványt elérni fehér prégeléssel vagy szitázással, sajnos egyik sem járható út. Illetve egyetlen esetben megoldható lenne, mégpedig akkor, ha a fekete szöveg is ugyanazzal a nyomtatásai eljárással készülne, mint a fehér. Azaz vagy mindkettő prégelve, vagy mindkettő szitázva lenne. A logikus persze a prégelés lenne, hiszen a textúrázott vaknyomás is prégeléssel készül. Ez viszont azt jelentené, hogy összesen három darab egyedi klisé készítésére és három gépindításra volna szükség, ami pedig már nem kis költség.
Arról már nem is beszélve, hogy a kártyánként változó térkép grafika eredeti mérete nagyjából A/3-as. Ami egyedi klisé tekintetében már 100e-es nagyságrend, így már önmagában ez is a sokszorosára emelné az árat. Összegezve tehát arról van szó, hogy ez pont az egyik olyan grafikai ötlet és produkciós eljárás, ami kifejezetten a digitális fehérnyomtatás adta lehetőségeket aknázza ki.
És ha már úgyis az alnyomatnál tartunk…
Akkor ejtsünk néhány szót a háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatának, differenciált grafikai tartalmáról. Sok más mellett, ez is az egyik olyan paraméter, amivel nagyon szeretek elszöszmötölni, de azután kicsit mindig elgondolkodom, hogy nem vittem-e túlzásba. Mert egyfelől, technológiai értelemben szerintem abszolute izgalmas ilyeneket tervezni és nyomtatni. Ahogy az előző bekezdésben írtam ról, ez pont egy olyan ötlet és kivitelezés, amit máshogyan nem lehetne megcsinálni.
Másfelől a – bármilyen – digitális technológiával történő névjegykészítés stratégiai előnye az, ha eltérő tartalommal, egyedi darabokat nyomtathatunk. Egyúttal kihagyott ziccernek érezném, ha elmulasztanék egy ilyen lehetőséget. De számomra tervezőként is kihívást jelent, hogy kitaláljak valami olyan grafikai megoldást, ami egyaránt kompatibilis a produkciós eljárással és az adott témával is. Ennek a gondolatsornak a nyomán pedig megint csak oda lyukadok ki, hogy a grafikai- és gyártástervezés, valamint az előállítás, muszáj, hogy egy kézben legyen.
Fehér nélkül is klassz lenne
De ahogy már írtam is, ez a névjegy a fehérnyomatatás nélkül is baromi jól nézne ki. Ezért felvetődik bennem, hogy akkor szükséges-e egyáltalán ez a sok faxni az alnyomat grafikával? És az én válaszom az, hogy igen! Mégpedig azért, mert tervezőként úgy gondolom, hogy a technológia adta lehetőségeket érdemes, sőt szükséges alkalmazni. Persze nem mindenáron és nem állandóan, nem is ragaszkodom hozzá görcsösen és nem is alkalmazom minden névjegynél.
De minden olyan esetben amikor úgy látom, hogy egy ilyen megoldással, egy új minőség jön létre, ott számomra megéri a fáradtságot. Ehez pedig csak egy röpke megjegyzés és egy illusztráció. A mintadarabok készítésénel első szériájában, rosszul nyomtak ki egy ívet. A digitális fehérnyomtatáshoz használt direktszín beállítást rosszul adták meg a nyomtatásnál és emiatt mindkét színkivonat feketével lett kinyomtatva.
Bár egészen más grafika megoldással, de a Kétoldalas vágott sarkú névjegy sorozatot is különböző grafikákkal készítettem. Minden névjegyre egy-egy előre elkészített nonfiguratív festékpaca került, eltérő színekkel. A színekhez tartozó, különböző skálák értékeit és elnevezéseit felsorolva pedig, szöveges tartalom tekintetében is differenciáltam mindegyiket. Az Ovális névjegy púder papirból készített sorozatánál, különböző leveles-virágos grafikákkal díszítettem a kártyák hátoldalát, tíz különböző változatban. A Négyzetes névjegy digitális arany nyomtatással készített változataihoz pedig, 35 különböző virágos motívumot készítettem, mindezt két további színváltozatban.
Háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással – különleges, textúrázott vaknyomás
A minden kártyánál eltérő alnyomat adta az ötletet, hogy itt is bevessem azt a prégelési eljárást, amit volt alkalmam néhányszor kipróbálni. Ez pedig a textúrált klisével végzett prégelés, amely esetben a prégelt felület nem olyan tükörsima mint máskor. Illetve nem is vektoros grafikai állományból készül, ellentétben a prégelés és a prégelés grafikai előkészítésének egyik alapelvével.
Különleges esztétika és grafikai előkészítés
A háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített kártya sorozatában a legizgalmasabb részlet talán a vaknyomás. A Névjegykártya készítési paraméterek című bejegyzésben részletesen is leírtam a vaknyomással kapcsolatos tudnivalókat, de a lényeget szeretném azért röviden összefoglalni.
A textúrált prégelésről külön is írtam, mivel annak grafikai előkészítése, illetve magának a klisének az elkészítése is érdemel némi plusz figyelmet.
Miért és mire jó a textúrált vakprégelés?
Elsőként azt azért el kell mondanom, hogy a textúrált vakprégelés, már egy sokszorosan komplikált eljárás. A vaknyomás önmagában is különlegességnek számít, így viszonylag ritkán is van lehetőség használni. Ennek textúrázott változata pedig méginkább specifikus. Mondhatni, nagyon kevés olyan alkalmat / grafikát, nyomtatványt lehet találni, amikor van értelme ezt a megoldást alkalmazni.
Ennél a névjegynél viszont éppen erre volt szükség, hogy az építészet anyagait grafikusan is reprodukálni tudjam. Ezt a szemcsézett, textúrázott motívumot különleges megoldásban vittem fel a kártyára. A klisé bal szélén sima a felület, ami fokozatosan megy át a textúrába. Ami azután megint simába vált, mivel ott véget ér a klisé. De az átmenet szabálytalan, nem egységes, ettől nagyon természetes a hatása. Közben a textúra némileg a névre és az adatokra is ráfed, így az egész összhatása egyszerre mérnöki és egyben nagyon organikus.
Egyébként a vaknyomás…
…alapvetően nem ad hozzá színt, hiszen csak beleprésel a papír anyagába. Így valójában nem is a nyomtatott felületet érzékeljük, hanem a körülötte lévő, domborodó részeket, ahogy azok árnyékot vetnek a mélyebben fekvő sikra. Ebből következik a vaknyomás egyik jellegzetessége – ami miatt nagy rajongója vagyok –, hogy a legjobban ún. surlófényben látszódik, vagyis amikor oldalról esik rá a fény. Miközben szemből nézve szinte láthatatlan.
De egy ilyen jóminőségű és részletgazdag vaknyomáshoz, komoly technológiai együttállásra van szükség. Megfelelő grafikai ötlet és a nyomdai előkészítés területén szerzett jártasság. Magának a klisének az elkészítése is olyan magasszintű ismeretet és minőségi munkát kíván, amit csak alig néhányan tudnak ma az országban.
E különleges, többrétegű látvány feltétele a magas nyomáserő, ami egy picit eldeformálja a kártyát. De ez csak oldalról nézve látszódik és még akkor sem túl erősen.
Még több vaknyomás
Egy ideje kísérletezem már a vakprégeléssel és több különböző munkánál is volt alkalmam kipróbálni. Nem csak névjegyeknél hanem esküvői meghívóknál és néhány borítéknál is. Ennek ellenére is úgy érzem, hogy még mindig sokkal kevesebbet tudok róla, mint amennyit már tényleg tudok, mert kipróbáltam, megcsináltam.
A Spring Romance Bevel Luxury meghívó kollekciónál csodaszép cotton papírt használtunk, szintén vaknyomás és egy szín fekete szövegnyomtatás kombinációjával. A Golden Blossoms White Innocence meghívónál sokkal vékonyabb papírból készítettünk vaknyomásos boríték bélést, ezt is érdemes megnézni. Kicsit erősebb színű, rusztikus felületű papírokon is kipróbáltuk a Botanique Sense estében, aminek textúrált felületét meglepő, de kivasalta a vaknyomás.
De ugyanilyen vaknyomásos technológiával nem csak meghívókat, hanem névjegykártyákat és más üzleti anyagokat is készítettünk már. Az egyikről céges oldalunkon találsz bővebb infót és sok képet. Egy másik pedig a Kreatív névjegy kollekció darabja: Narancs névjegy texturált vaknyomással.
Prégelés már meglévő klisével
A legtöbb esetben egyedi klisével – azaz egyedi tartalommal – szoktunk prégelni. De több olyan névjegy illetve ötlet is szerepel a kínálatomban, aminél a prégelést „csak” díszítésként használtam. Az egyik ilyen a háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozata is. Ezt a grafikát én már korábban megterveztem és megcsináltattam belőle a prégelő klsiét.
Így ha ezt a névjegykártyát rendeled, akkor a vaknyomáshoz szükséges klisé készítésének a költsége, már nem jelentkezik, csak a gépindítási dijat kell kifizetned. Egyébként nem csak ehez a névjegyhez használtam ezt a klisét és nem csak vaknyomáshoz, hanem több különböző változatban is alkalmaztam. A Névjegykártya készítés paraméterei című leírásban, további infót is találsz, a már meglévő klisékkel történő prégelésről.
A kártyánként változó alnyomat grafikához hasonlóan, a vaknyomásos motívumban is van egy pici differenciálás, lényegében kétféle motívum váltakozik.
Ennek oka, hogy ezt a motívumot eredetileg nem ehez a kártyához terveztem, ennek megfelelően pedig a klisét sem ehez készíttettem. Nem akarom ezt túl részletesen taglalni, de a lényeg, hogy eredetileg egy nagyjából dupla méretű kártyához terveztem a grafikát. Így ez lényegében egy ügyes produkciós fogás, hogy két névjegykártyát egymás mellé montírozva, egy lenyomással egyszerre prégelve készítjük.
Ezzel a megoldással két legyet ütünk egy csapásra: kevesebb a lenyomás, azaz gazdaságosabb a gyártás. Miközben differenciáljuk is a névjegyeket, hiszen az eredeti minta kétfelé vágódik, így darabonként változik a textúra.
Prégelés egyedi klisével
Ahogy sok más technológiai megoldás esetében, úgy a vaknyomás tekintetében is van rá lehetőség, hogy egyedi változatot rendelj. A prégelésről és az egyedi klisé készítéséről részletesebb leírtást találsz a Névjegykártya készítés paraméterei című bejegyzésben. De kénkrétan ennél a névjegy kártyánál több különböző értelmezésben is megvalósítható az egyedi klisével történő prégelés.
Az egyik lehetőség, hogy ha a vaknyomáshoz használt motívumoból szeretnél egyedi változatot készíttetni. Ha szeretnéd az eredeti grafikához képest kisebbre / nagyobbra, egységesebbre vagy még szabálytalanabbra, esetleg többféle változatban képzeled el. Tehát ha tetszik ez a grafikai ötlet, de azt szeretnéd a saját ízlésedre formálni, akkor szívesen áttervezem.
A másik lehetőség, hogy ha a grafikát változatlanul hagyod, de a szöveges tartalom egy részét vagy egészét szintén prégeléssel szeretnéd. A digitális fehér nyomtatással összefüggésben amúgy is felvetettem már a név prégelésének a lehetőségét. Ebben az esetben adja magát, hogy a szöveges tartalmat fekete fólianyomással készítsük. De mint minden egyedi prégelés esetében, úgy itt is te választhatod ki a fólia színét. A Névjegykártya készítés paraméterei című írásban mindent megtalálsz a választható prég fóliákról, azon belül is külön bekezdésben írtam a különböző szivárvány fóliákról, valamint a fekete, fehér és átlátszó prégelésről.
Rengeteg egyedi megoldás
A harmadik lehetőség, hogy ezt a két felületet „valamilyen” módon kombináljuk. Azért van idézőjelben, mert egy konkrét megoldásra gondolok. A Narancs névjegy texturált vaknyomással készített változatainál, hasonló textúrázott mintát készítettem. Ezt vakprégeléssel nyomtuk rá a kártya különböző felületeire. Így egyszerre jelent meg az üres felületen és a fekete nyomtatással készített névfekiraton is a textúra.
A negyedik lehetőség pedig az, amit még nem találtam ki, de szívesen gondolkodom rajta ha kéred! Hiszen az egyedi megoldások éppen attól lesznek egyedik, hogy korábban még nem – vagy nem olyan formában – alkalmaztuk. A felsorolt alapötleteken kívül, biztos számos egyedi megoldásban is elkészíthető, találjuk ki együtt!
A prégelő klisé tervezésének és elkészítésének egyszeri költsége van, viszont a szerszám a Tiéd. Így ha később további névjegyekhez, vagy bármilyen más nyomtatott anyaghoz szeretnéd használni, akkor már nem kell mégegyszer megcsináltatni. Ebben a témában viszont óriási a mouhástér, ezért ha érdekel, mindenképpen kérj egyedi konzultációt!
Izgalmas papírok a háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatában
Bár három papírt is használtam a háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatához, de ebből csak kettő ami igazán érdekes. Mégpedig azért, mert a középre kasírozott fekete rétegnek leginkább csak a megfelelő alapanyag vastagság szempontjából van jelentősége. Illetve ez így nem teljesen igaz, mert az egy szín fekete szöveg nyomtatás és a középső fekete karton egy összehangolt gyártástervezési koncepció része.
De a fő szempont inkább a vaszagság volt, lévén a középső karton csak alig látszódik. Bár ahogy korábban már említettem, még ez a három papírréteg sem volt maradéktalanul elegendő. Ezért egyedi megrendelés esetében mindenképpen javaslom, hogy a normál 250 gr-os fekete karton helyett, vastagabbal dolgozzunk. Persze lehet más színű is, ahogy erről már esett szó korábban, a lényeg, hogy nem fog ártani, ha még egy kicsit vastagabb anyagot készítünk.
Color Style Fresh 300 gr Cream grey – tökéletes választás
A Color Style az egyik hazai kirendeltséggel is rendelkező, nemzetközi papírkereskedő cég – Europapier – sajátmárkás terméke. Lényegében egy sima felületű, színes kartoncsalád, amiben van néhány igazán egyedi szín.
Különleges színe mellett, éppen erre a sima felületre volt szükségem, hogy a digitális fehérnyomtatás minél jobb minőségben jelenjen meg. A strukturált felületű papírokon ugyanis nem ilyen szép a nyomatkép. Ennél a grafikánál pedig nagyon vékony vonalak és egészen apró részletek is szerepelnek.
A nagyjából hasonló paraméterekkel bíró konkurens papírféleségek, mint pl. a Gmund Colors vagy a Keaykolour, enyhén sprőd felületük miatt kevésbé lettek volna alkalmasak. Mindkettőt sokszor használtam már pl. a Színes névjegy vaknyomással, a Négyzetes névjegy szines hátoldallal vagy a Hat színből ragasztott öko-névjegy esetében.
De a szemcsézett felületű hátoldali réteg miatt is jó kontrasztnak tűnt, a kifejezetten simított jellegű előoldali karton. Egyébként létezik e papír testvére az organikus felületű Color Style Recycling sorozatban.
Gmund Urban – szinte most használtam először
A Gmund Urban Cement Dust egy igazán halvány árnyalat, lényegében fehér színű. De pont a különleges felületben jelennek meg az enyhén eltérő szemcsék. Így az árnyalatok összhatásából kialakuló szín és az egészen egyedülálló felület együttesen teszik tökéletessé a háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatához.
Az Urban papírcsalád a modern építészet, a város anyagainak felületeit és textúráit jeleníti meg, három nagyon karakteres módon. Az Architect egészen sűrűn barázdált, a műanyagéhoz hasonló, a Cement a beton és a műgyantázott felületeket idézi. Míg a Brasilia a fafelületket imitáló bútorlapok rajzolatát jeleníti meg – mindezt négy jellegzetes árnyalatban.
Mindhárom nagyon különleges és eddig nem nagyon volt még lehetőségem használni őket. A fafelületű változatok az én ízlésemnek kissé erősek, túl direkt. Ráadásul olyan mélyen barázdált, hogy digitális technológiával történő nyomtatása szinte lehetetlen. Mármint persze lehetséges, csak nem lesz igazán jó minőségű, ezért számomra is kérdéses, hogy vajon milyen grafikus/szöveges tartalom – illetve téma – megjelenítésére lenne igazán alkalmas. Az Architect bordázott felülete viszont épp ellenkezőleg, olyan finom, hogy szabad szemmel lényegében nem is látható.
A Cement viszont valahol a kettő között van, ránézésre is érzékelhető ez a felületkezelt betonra emlékeztető struktúra, de még épp eléggé finom ahoz, hogy jól lehessen rá nyomtatni. Bár pont ennél a kártyánál csak hátoldali kasírozáshoz használtam.
Három rétegben kasírozva
Bár magát a kasírozást – mint esztétikai megoldást – viszonylag gyakran alkalmazom, annál ritkább a három rétegű kivitelezése. A háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített változatainál viszont, ez szinte kihagyhatatlan volt. Néhány bekezdéssel feljebb írtam már róla, hogy ezesetben nem csak esztétikai igényről van szó. Hanem a megfelelő vaknyomat minősg eléréshez is szükség van rá. Sőt még egy fokkal vastagabb verziót is ajánlottam, hogy a vaknyomás okozta sokknak jobban ellenálljon és ne deformálódjon el a kártya.
Minden ilyen esetben megemlítem, hogy a harmadik réteg kasírozását – egyedi kérésed alapján –, akár el is hagyhatjuk. Véleményem szerint nagyban hozzájárul a kártya esztétikájához, minőségéhez és főként annak összhatásához. De azt is el tudom fogadni, ha valakinek ez esetleg nem tetszik, vagy éppen konszolidálni szeretné kissé az árakat. Továbbá az is lehet egy egyedi opció, hogy nem csak a középső réteg kasírozását, hanem a vaknyomást is kihagyjuk. Hiszen így nincs is szükség a plusz rétegre, marad viszont az alnyomat digitfehér nyomtatása éa a hátoldali kasír.
A kasírozás lehetőségeiről, annak folyamatáról, miértjeiről és mikéntjéről, a Névjegykártya készítés paraméterei című leírásban részletesebben is olvashatsz.
Szintén három rétegű kasírozással készítettem a Két oldalas vágott sarkú névjegyet, aminél egy halványabb szürke karton került középre. Ez persze sokkal kevésbé látványos, mint a fekete, vagy bármely más élénk szín. De ennél a névjegynél pont az volt a szempont, hogy a harmadik réteg ne legyen túl figyelemfelkeltő. Szintén fekete középső réteggel készítettem az Arany-fekete névjegy prégeléssel díszített változatait, főként esztétikai okokból.
Egyedi lehetőségek a háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatának rendelésénél
A különböző tervezési és kivitelezési részletekről szóló bekezdésekben, elég részletesen írtam a háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített változatainak rendelésénél kérhető egyedi megoldásokról. Bár most a leírás végén újraolvasva az egészet, azt hiszem, hogy ez egy kicsit bonyolultabb névjegy lett, mint ahogy eredetileg az elképzeléseimben összeállt.
Már ebben az „alap” változatban is több olyan produkciós eljárást alkalmaztam, amelyekből akár csak egy is különlegessé tehet egy névjegyet. Ennél viszont kasírozás, fehér nyomtatás, vaknyomás illetve prégelés – ráadásul textúrált – és differenciált grafikai tartalom is van. Lehet belőle elvenni – egy keveset ha nagyon muszáj – és persze mindig lehet hozzátenni. De ez a dizájn szerintem annyira egyben van, hogy szívem szerint nem változtatnék semmin. Annak a lehetőségét viszont egyáltalán nem zárnám ki, hogy ugyanezt az alapötletet, más tematikára adaptáljam, vagy akár egy-egy részletét lecseréljem.
Válassz papírt!
Az egyik ilyen lehetőség lenne az egyedi papírválasztás. Mivel itt a választott papírok színe és felülete, egyaránt az építészeti témához lett hangolva. De simán el tudnám képzelni, hogy pl. divattervezéshez vagy szabás-varrás szolgáltatáshoz készítsünk hasonló kivitelezésű kártyákat. A tervrajzok helyett lehetnének az alnyomatban szabásminták vagy divattervezői sketchek. Az előoldal készülhetne valamilyen színesebb kartonból, a hátoldal pedig a témához illő kreatív papírból.
Az egyedi papírválasztással kapcsolatosan, több érdekes cikket is találsz blogunkban. Bár maguk a bejegyzések esküvői meghívó témakörben születtek, az azokban részletezett papírok, bármi másra is használhatók. A Milyen papírra nyomtasd az esküvői meghívót című írásban egy általánosabb megközelítést találsz. De a Színes meghívó kartonok már kifejezetten a hasonló ötletekhez (is) alkalmazható papírokról szólnak.
A színes papírok esetén alkalmazható digitális fehér nyomtatás, ezüst és rany nyomtatás részleteiről, illetve általábna a direktszínek digitális nyomtatásáról, a linkre kattintva tudhatsz meg többet.
Remélem a leírásból jól látszik, hogy az egész koncepciót úgy találtam ki, hogy annak minél több eleme szabadon variálható legyen. Érdemes a Kreatív névjegy kollekció teljes kínálatát átböngészni és az abban taláható számos további ötletből inspirálódni! A kollekcióban található ötletek viszonylag szabadon kombinálhatók, de ha egyedi elképzelésed támad, kérj inkább konzultációt!
Munkadíjak
»» Grafikai alapdíj: 8000 Ft
»» Nyomdai előkészítés díja: 5000 Ft
Gyártási árak
»» Alapcsomag: 3 réteg papír + 2 nyomtatás + 2 kasírozás + prégelés: 58500 Ft = 72 db
»» További csomagok: 3 réteg papír + 2 nyomtatás + 2 kasírozás: 28500 Ft = 72 db
»» Munkadíj összesen: 13000 Ft
»» 72 db-os csomag összesen: 58500 Ft
»» db ár: 585 Ft
»» 144 db-os csomag összesen: 87000 Ft
»» db ár: 435 Ft
Egyedi tipográfiával készített névfelirat / self brand logó tervezése
Kasírozás: a középső fekete karton kihagyható vagy vastagabbra cserélhető
Reviews
There are no reviews yet.