Az instant logotípiák kínálata elsőre talán furcsának tűnhet, mivel a Pimpernel webáruházat elsősorban esküvői meghívók és kiegészítők bemutatására hoztuk létre. Valójában már a kezdetektől töltöttünk fel más típusú termékeket is. Persze ezek a termékek mind kapcsolódnak a grafikai tervezés és nyomdai gyártás témaköréhez, amely a cégünk eredeti tevékenységi köre. Grafikai tervezéssel és nyomdai produkciós kivitelezéssel foglalkozó vállalkozásként, 2010 óta kínálunk esküvői meghívókat is. Egyéb grafikai termékeinket és szolgáltatásainkat pedig részben céges honlapunkon, részben más felületeken publikáltuk korábban.
Az esküvői meghívókhoz és kiegészítőkhöz kidolgozott üzleti modellünk, valamint a közzététel módja viszont a többi termékünkhöz is tökéletesen alkalmazhatók. Ezért a webáruházunk 2021-es elindítása óta folyamatosan dolgozunk rajta, hogy a termékeink és szolgáltatásaink kínálatát bővítsük. Először létrehoztuk esküvői boríték kínálatunkat, de az elnevezés persze nem kötelező érvényű. Prémium borítékjaink bármilyen alkalomra vagy akár céges felhasználásra is alkalmasak.
Minden más elnevezésű kategóriánkba eddig ugyan mindössze három aranyozott kártyát töltöttünk csak fel, de már rengeteg további termék áll előkészítés alatt. Nagyon változatos papír és grafikai termékeket tervezünk közzétenni. 2022 őszén publikáltuk az első füzet kollekciónkat, amelyet hamarosan további darabok követnek majd. Végül ugyanez év végén jelent meg Kreatív névjegykártya kollekciónk első sorozata, amely a Branding menüpont első termék kategóriája.
A márkaépítéshez kapcsolódó termékek körét kívánjuk most tovább bővíteni ezzel az első logotípia sorozattal. Ebben összesen 46 tervet fogunk majd közzé tenni. Ezeket szeretnénk most röviden bemutatni, illetve magát a logotípia témáját is kicsit körbejárni.
Mik is azok az instant logotípiák egyáltalán?
Az instant logotípiák lényegében előre elkészített logótervek, egészen pontosan tipográfiára épülő logók, azaz logotípiák. Az instant megfogalmazás alatt most azt értjük, hogy nem személyreszabott, egyedi tervezési folyamat során létrejött logókról van szó. Hanem az általunk kitalált témakörökben, fiktív cégnevekkel készítettünk logóterveket. Ezeken a terveken keresztül szeretnénk bemutatni a tudásunkat és ötleteinket, valamint inspirálni a potenciális megrendelőinket.
Ha megtetszik valamelyik terv, akkor el tudjuk készíteni neked ugyanazzal a dizájnnal, az általad megálmodott márkanevet illetve selfbrand feliratot. Így a klasszikus logótervezés folyamatával ellentétben, nem szükséges briefet írnod és a teljes folyamatot végigvinned. Ugyanebből kifolyólag az instant logotípiák elkészítésének átfutási ideje is rövidebb és az ára is alacsonyabb. A kompromisszum az, hogy ez nem lesz egy 100%-ban személyre szabott és egyedi megoldás. Erről majd részletesebben is írunk még a logotípiák bemutatása során.
A logotípia pedig a logók egy olyan típusa, amelyek teljes egészében – de legalábbis nagyobb részt – tipográfiai megoldásokon alapulnak. Nem tartalmaznak grafikát, illetve az esetleges „grafikus” motívumok is valamilyen betű alapú ötletből jönnek létre.
Azt azonban máris szögezzük le, hogy mindez nem valamilyen olcsóbb/egyszerűbb megoldása a logótervezésnek. Vagyis nem arról van szó, hogy nem kell hozzá grafikát csinálni, ezért olcsóbb. Nem azért nem csinálunk grafikát hozzá, mert lusták vagyunk, illetve így szeretnénk spórolni. Hanem azért, mert mindez egy tudatos tervezői / megrendelői koncepció része. Így tehát az instant logotípiák sem valamiféle leegyszerűsített és leolcsósított változatai egy „rendes” logónak. Csupán egy, a szokásostól némileg eltérő vizuális eszköztára, egy alternatív megoldása a logótervezésnek.
Miért jobb a logotípia?
Az instant logotípiák funkciójának vizsgálatakor ez az első és talán a legfontosabb kérdés. Miért jobb egy logotípia, mint egy hagyományos / normál logó? A válasz, hogy nem feltétlenül jobb, illetve nem minden esetben. Biztosan van egy csomó olyan tevékenység illetve vállalkozás, amelynek logójában szükséges / érdemes belevinni valamilyen grafikai elemet. De nem is akarunk most a hagyományos logókról értekezni, ezért nézzük inkább csak a logotípiákat.
Miért is ne lehetne valakinek az az igénye, hogy a logója ne tartalmazzon semmilyen grafikai elemet? Egy kizárólag tipográfiát, vagyis szöveges / betűkön alapuló megoldásokat tartalmazó logó mindenképpen minimalistább a grafikus megoldást is tartalmazó logónál. Persze nagyon nehéz ezt így általánosságban megfogalmazni, mert egyetlen állítás sem tud maradéktalanul igaz lenni.
Mondhatnánk, hogy egy logotípia minimalistább egy grafikus logónál, de ez nem feltétlenül igaz. Egy modern betűvel készített és valamilyen egészen leegyszerűsített motívumból álló logó, biztosan minimalistább tud lenni, egy script jellegű, azaz kézírásos betűn alapuló logotípiánál.
Nyilván azért választottuk ezt a két példát, mert így rögtön az is látszódik, hogy tényleg nem lehet egyértelmű és mindenre is vonatkozó állítást tenni. Inkább úgy lehetne ezt jól – vagy jobban – megfogalmazni, hogy egy logotípia jellemzően kevesebb és/vagy egyszerűbb vizuális eszközzel dolgozik, mint egy hagyományos logó. Azt pedig, hogy ezáltal feltűnőbb vagy visszafogottabb, gazdagabban illusztrált vagy kevésbé rajzos lesz a végeredmény, már minden esetben a konkrét logóval kapcsolatban kell megvizsgálni. Az instant logotípiák aktuális sorozatába megpróbáltunk minél többféle megoldást belevinni.
Különleges betűtípusok
Nem lehet tehát egyértelműen kijelenteni, hogy a logotípia mindenképpen visszafogottabb vagy minimalistább lenne egy bármilyen rajzos logóhoz képest. Inkább talán úgy lehetne megfogalmazni, hogy ad egy árnnyalatnyival letisztultabb hangulatot, illetve érzetet. Egyszerűen azáltal, hogy a néző így tényleg csak a feliratra és annak szöveges tartalmára fog koncentrálni. Ugyanakkor nem szabad ezt az eleganciával összekeverni, illetve nem is lehet úgy gondolni, hogy egy logotípia feltétlenül elegáns. Az instant logotípiák kínálatában bőven találtok olyat, aminek semmi köze az eleganciához.
Viszont pont ezek miatt is fontos, hogy meg tudjuk különböztetni a minimalista / letisztult megoldásokat, az üres, ötlettelen, kidolgozatlan látványtól. Attól, hogy egy márkanevet „csak úgy” felírunk egy betűvel, még nem lesz belőle logotípia. Mégiscsak kell bele valamilyen vizuális plusz – egy gondolat –, ami által egyedivé és látványossá válik. Azaz alkalmas lesz arra, hogy egy vállalkozás gondolatiságát, minőségét megjelenítse vagyis kommunikáljon a nézővel.
Egy-egy témához tökéletesen illő betűk
Az általános vizuális kultúra megszokásai alapján talán egyetérthetünk abban, hogy a fenti logotípiában alkalmazott betűtípusnak van egyfajta sportos jellege. Az már egy következő lépés, hogy képes-e valaki ezt a látványt absztrahálni és megérteni / belelátni, hogy a betű közepén látható üres sáv nem csupán egy öncélú választás. A tervezői koncepció az volt, hogy a snowbord által, a hóban hagyott nyomot, vagyis a maga után húzott csíkot, valahogyan megjelenítsük. A sok hasonló, középen vonallal készített betűtípus között ez pedig további a témához tökéletesen illő erényekkel is bír.
A sok lekerekített rajzolat, az egyes betűk végén megjelenő kis kunkorok, mind egy-egy „kifarolást” ábrázolnak. Míg más betűk, valamint a „ct” betűkapcsolat esetén az jelenik meg, amikor a deszkás egy ív után megáll, majd egy másik irányba folytatja az útját. Mindezek alapján annyit talán le lehet szűrni, hogy egy-egy különleges betűtípus alkalmas lehet arra, hogy egy adott témát egészen egzakt módon jelenítsen meg.
Első a tartalom
Nem lehet mindent csak vizuálisan megoldani, azaz nem elég kizárólag a látványra koncentrálni. Az ideális persze az, hogy ha a tartalom önmagában is kifejező, mert ahhoz lehet igazán organikusan kapcsolódó vizuális megjelenést tervezni. Részben ezért van az is, hogy a tulajdonnevek alapján készített self-brand logók jellemzően valamilyen betűrajzos / monogramos megoldással készülnek. Erről külön is szeretnénk majd írni még bővebben, mert az instant logotípiák sorozatának tervezésekor éppen ez volt az egyik indító gondolat.
Ha a fenti példánál maradunk, a perspektíva mint elnevezés és mint gondolat is megjelenik a logotípiában. Hiszen a snowboard által húzott nyom egyenletes szélességű, így nagyjából elképzelhető, hogy ez egy madártávlatból „látható” rajzolat. Másként megfogalmazva, ebben pont, hogy nincs perspektíva, vagyis éppen egy ellentétes állítással súlyozza magát a jelentést.
Tervezőként úgy gondolom, hogy az „a” betű majdnem teljes kört formázó, látványos nagy kunkora alkalmas arra, hogy az aurát, mint gondolatot megjelenítse, vizualizálja. Valamint a könyv önmagában is megtestesít egyfajta gondolatiságot, ha úgy tetszik, minden könyvnek megvan a saját, egyedi aurája. Nem gondolom, hogy bármilyen könyvet ábrázoló vagy a könyv vizuális megjelenésére utaló rajz, képes lenne jobban megjeleníteni az aura-könyv gondolat párost.
Ehhez viszont mindenképpen szükséges, hogy maga a név, már önmagában is tartalmazzon egy a témához kapcsolódó alap tézist. Ez talán nem is lenne olyan nagy „elvárás” egy grafikus részéről. Vagyis, hogy egy bármilyen márkanév ne pusztán egy kifejezés, egy leírt szó legyen, hanem értelmes, valódi tartalom is álljon mögötte. A gyakorlat ugyanakkor mégis azt mutatja, hogy a cégeket alapító, márkaneveket kitaláló vállalkozók, jellemzően nem így gondolkodnak. 🙂 Ez persze nem kritika, csak megállapítás. 🙂
A külalak fontosabb mint a jelentés?
Az instant logotípiák alapötletét, illetve első sorozatának tervezését éppen ez a felismerős indukálta. Rengeteg olyan logótervezési projekttel kerestek meg bennünket, amelynél a márkanév egész egyszerűen semmiféle jelentéstartalommal nem bírt. Illetve, ha mégis, akkor az nagyon távól esett a gyakorlati tevékenységtől vagy annak milyenségétől. Így az ügyfél igénye egyáltalán nem az volt, hogy találjunk tartalmi és vizuális kapcsolatot és azt fordítsuk le a grafika nyelvére.
Sokkal inkább az a felállás, hogy adott egy cégnév és azt kellene valamilyen látványos módon megjeleníteni, ami alkalmazkodik az adott pillanat vizuális és kommunikációs trendjeihez. Sokan terveztetnek pl. új logót azért, mert a korábbi változat nem alkalmas a social mediaban való megjelenéshez. Mint ahogy azért is, mert a korábbi változat is a fenti igény szerint készült x évvel ezelőtt és azóta egyszerűen elavult. Így visszatértünk az eredeti kérdésünkhöz, hogy miért lehet jobb egy logotipia, mint egy hagyományos logó?
Logó vs logotípia
A válasz peddig ebből a szempontból az, hogy egy adott pillanatban készített – a tartalomhoz valójában nem kapcsolódó – vizuális megoldás, sokkal könnyebben és gyorsabban válik korszerűtlenné, mint egy szimpla felirat – akár csak a márványfarmer 🙂 Mivel a logotípia kevesebb viuzális elemmel bír, így kevésbé tartalmazza egy adott időszak hangulatát. Ezáltal nem fog rajta annyira az idő, nem jelenik meg benne egy jellegzetes hangulat.
Ez akár úgy is értelmezhető lenne, hogy ha egy kellően steril megjelenést találunk ki, akkor az azért lesz jó, mert NEM lesz trendi és így lassabban megy majd ki a divatból. Valójában viszont arról van szó, hogy a minőség egy trendeken átívelő fogalom. Ha valami rendesen meg van csinálva, akkor az nem fog elavulni és semmiképpen sem fog gagyivá válni csak azért, mert változik a divat. Bár ha úgy vesszük ez is jó nagy közhely 🙂 de épp ezért igaz!
Az instant logotípiák kínálatát tehát azért (is) hoztuk létre, hogy életképes és jó minőségű alternatívát kínáljunk. Azok számára, akik nem kívánnak a vállalkozásuk arculatával többet foglalkozni, mint amennyit feltétlenül szükséges. Ugyanakkor mégiscsak azt szeretnék, hogy a logójuk mutatós legyen.
Logotípiák különböző változatai
Az instant logotípiák kínálatának tervezése során próbáltuk figyelembe venni az általános trendeket, jó értelemben vett kommersz megoldásokat. Részben azért, hogy elkerüljük a tévutakat, részben pedig, hogy azért olyan nagyon távol se kerüljünk a közízléstől. Nem szerettünk volna túlzottan előremutató, az átlagostól nagyon markánsan eltérő ötletekkel előállni. Hiszen az instant logotípiák egyik fontos ismérve, hogy a lehető legtöbb ember tetszését legyenek képesek elnyerni. Legyen szó az adott márka tulajdonosáról és az ő potenciélis ügyfélköréről egyaránt.
Mindezeket szem előtt tartva sokat keresgéltünk és kutattunk a világhálón fellelhető logotípiák, valamint a hasonló konstrukcióban elérhető „customizable” típusú termékek körében. Ennek során fel is fedeztünk néhány olyan „altípust”, amelyek a logotípiák között vissza-visszatérő megoldásokként, mondhatni trendekként jelennek meg.
Fantázia név és magyarázó sor
A miénkhez hasonló instant logotípiák között sok olyat találtunk, ami alapvetően két soros szöveggel készült. A legtöbb esetben ez egy fantázia elnevezés, vagyis egyfajta „lírikus” megfogalmazás. Alkalmas arra, hogy márkanévként funkcionáljon, adott esetben frappáns, vicces, figyelemfelkeltő, tehát jellemzően egy kreatív ötleten alapuló megoldás.
Ehhez viszont mindenképpen szükség van egy plusz magyarázó sorra, egyfajta alcímre. Arra az esetre, ha a logotípia kikerülne a kontextusából és önmagában esetleg értelmezhetetlenné válna. Ugyanakkor azt is tapasztaltuk, hogy rengeteg olyan elnevezés létezik, amely alatt sokszor 10-20 teljesen különböző vállalkozás is fut. Nem kell bonyolult dologra gondolni: Coco -Design, -Photo, -Interior, stb. Láthatóan sokan vannak akiket egyáltalán nem zavar, hogy ha az övével egyező néven valaki más is praktizál. Feltéve, hogy a különböző tevékenységet egy tag-line-nal differenciálni tudják. A különböző social media felhasználó nevekben ez amúgy is megszokott már: @cocodesign.hungary
Még érdekesebb ez a példa, mert egy plusz értelmezés is megjelenik benne, szinte már szlogenként: minőségi stílusos esküvőszervezés. Ami abból a szempontból mindenképpen szükséges, hogy Emese, aki esküvői témában tevékenykedik, lehetne akár fotós, sminkes vagy dekoratőr is.
Ennek megfelelően mi is hasonlóan alakítottuk ki az instant logotípiák kínálatát. Az adott fantázianevet kiegészítettük a tevékenységet leíró sorral. Néhány esetben belefogalmaztuk magába a márkanévbe, ami szintén gyakori megoldás.
Monogramos, kezdőbetűs logotípiák
Az instant logotípiák tervezéséhez végzett kutatásaink során rengeteg olyan tervet is találtunk, amelyek kifejezetten self-brand logónak készültek. A legtöbbször ezeket valamilyen monogramos, illetve a név különböző kezdőbetűiből alkotott, absztrakt motívummal szoták díszíteni. Ez azért is jó megoldás, mert sok érdekes szimbólumot lehet így alkotni, amelyek a logótól elválasztva külön is működőképesek.
Erről a self-brand logotípiáról részletesen is írtunk céges honlapunkon, érdemes elolvasni: Self Brand Logó – Személyes Márkákhoz
A legtöbbször a különböző social media platformok profil képeihez érdemes ezeket betenni, ahová a teljes név úgysem férne el, illetve csak kivehetetlenül kicsiben. De számos más módon és felületen is nagyon jól tudnak működni, valamint nagyon változatos technológiákkal lehetséges megjeleníteni. Szintén a céges honlapunkon olvashattok egy a témához kapcsolódó bejegyzést, egy vaknyomásos díszítéssel készített self-brand logotípiáról: Két rétegű névjegy vaknyomással
Kreatív névjegykártya kollekciónk darabjai között, szintén szerepelnek self-brand jellegű logotípiák, de nem csak monogramos megoldásban. Az alábbi képen látható logóról és névjegyről itt olvashatsz bővebben: Aranyozott névjegy két rétegben
A self-brand logónak nem kel szükségszerűen monogramos díszítéssel készülni, anélkül is lehet nagyon menő.
Ugyanakkor monogramos díszítéssel, a név kezdőbetűiből képzett motívummal is dolgoztunk: Pezsgőszínű ovális névjegy két rétegben
Mindkét változat „elfogadott” megoldás a gyakorlatban és mi is jónéhány hasonlót készítettünk már korábban. Az instant logotípiák kínálatába viszont nem került most ilyen, mert kifejezetten nem a saját a márkás logókra koncentráltunk.
Csak egy pici grafika
Az instant logotípiák tervezése és a korábbi gyűjtés során is sok olyan ötletet láttunk, amit bár mindenképpen logotípiának tekintünk, szerepel azért benne egy minimális grafika. E témához passzoló egyik korábbi logónkat mutattuk is már a leírás során, csak egy másik példával való összehasonlításban.
Szerinktünk nem is kérdés, hogy itt logotípiáról van szó, még akkor is, hogy ha van benne egy egyébként markánsan megjelenő grafikai díszítés is. Igaz, hogy a motívum formavilága erősen emlékeztet a márkanév kezdőbetűjére, így akár egyfajta „m”-nek azaz monogramos kiemelésnek is tekinthető, de nem az. Céges blogunkban erről is bővebben írtunk: Arany Logós Névjegykártya – Miracoloso
Egy picit más, de mégis hasonló, amikor a díszítésként használt grafikai elem, még annyira sem figuratív jellegű, mint az előző esetben. Hanem inkább csak egy kis vonal vagy pont, afféle kis inci-finci motívum, amit az angol doodle-nak hív. Az ilyen elemekkel színesített logotípiák, illetve önmagában ez a fajta díszítés egyébként közelebb áll a klasszikus cégér festés során alkalmazott trükkökhöz.
Az előző kettőhöz viszonyítva már sokkal kevésbé egyértelmű, hogy logotípiának tekinthetjük-e még a Virágzó magnólia logóját. Ami bár nagyrészt szintén felirat, a virág motívum itt már olyan mértékben képezi részét a koncepciónak, hogy logotípiából, teljes értékű logóvá „válik”.
Végül jöjjenek a klasszikus logotípiák
Az előzőkben azokat a logotípia típusokat soroltuk fel, amelyek kifejezetten különböznek, illetve eltérnek a klasszikus értelemben vett logotípiától. Ezért szeretnénk mutatni néhány olyat is, amelyek viszont nem. Azaz kifejezetten egyszerű, minimalista, vegytiszta logotípiák. A Háromrétegű névjegy digitfehérrel és vaknyomással készített sorozatához, egy egészen minimalista logotípiát terveztünk. Az elnevezés alapján egyébként elég sokféle tevékenységhez passzolhatna a Fusion Studio elnevezés. A névjegykártya vizuális elemeiből viszont egyértelmű, hogy építészeti témakörben készült.
Egy korábbi projekt keretében, egyedi megrendelésre készült a következő logotípia, amit azért szeretnénk csak megmutatni, mert egy szám is szerepel benne.
Bár ez inkább tartalmi kérdés, ugyanakkor az is észrevehető, hogy az ilyen típusú nevek illetve logotípiák, kapnak egy extra felhangot a nem szokványos karaktereknek köszönhetően. Itt szeretnénk visszautalni arra a korábbi gondolatunkra, hogy a logotípia szöveges tartalma, milyen mértékben befolyásolja annak megjelenését.
Az instant logotípiák első sorozatát jórészt a tevékenységet jelző tag-line-okkal együtt terveztük meg. Ezek azonban el is hagyhatók, nem szükséges őket költelezően használni. Így a klasszikus értelemben vett egyszerű logotípia, mindegyikből előállítható ezzel a módszerrel.
Az instant logotípiák rendelésének folyamata
Az instant logotípiák kínálatában általunk kitalált, fiktív elnevezéseket használtunk. Kizárólag arra szolgálnak, hogy egy-egy témakört és a hozzá választott betűtípusokat összekapcsoljuk. Valamint az adott logotípia dizájn kontextusba tudjon kerülni és ezáltal kifejezőbbé váljon. Tehát alapvetően nem az elnevezéseket / név ötleteket áruljuk, hanem elsősorban a vizuális ötleteket. Ugyanakkor az egyedi rendelések során, bármilyen elnevezés kérhető, így akár az is, amit a design ötletekhez használtunk. Mindezek alapján a választott logotípia minden – tartalmi és vizuális – eleme szabadon módosítható, illetve akár több terv elemei is kombinálhatók.
Ennek megfelelően – bár az elemek felhasználhatók –, a felhasználói jogot, minden megrendelőnknek biztosítjuk. Ebből kifolyólag, ha a rendelésed során szeretnéd valamelyik elnevezést is megvásárolni, akkor részünkről ennek nincs akadálya, de van plusz költsége. Azt ugyanakkor nem tudjuk garantálni, hogy akár egy korábbi, akkor egy majdani hasonló rendelés során nem teszi meg valaki ugyanezt. A nevek használatára tehát nem tudunk sem felhasználói jogot, sem tiltást adni. Védetheted, ennek van egy jogi procedúrája, dárga és hosszadalmas.
Volt már korábban a megbízásaink között kifejezetten brand név kitalálására azaz márkanév alkotásra vonatkozó munkánk. Egy induló családi borászat részére kértek tőlünk ötleteket és terveket, amelyet a csatolt dokumentumban prezentáltunk. Szerintünk klassz megbízás volt és tök jó neveket találtunk ki, érdemes a prezit elolvasni. Végül úgy alakult, hogy self-brand lett belőle és az elnevezést a borász keresztnevéből alakítottuk ki. Egyedi logotípiát is terveztünk hozzá, de ez a projekt aztán sajnos megállt félúton, így ez nem egy végleges változat, csak terv.
A rendelés menete – előkészületek
1. Első lépésként válaszd ki a neked tetsző design-t az instant logotípiák kínálatából. A Logotípiák termékkategóriába 46 ötletet töltünk fel kezdésnek, amit a későbbiek során folyamatosan bővítünk majd.
2. Azután add meg a saját szövegedet, vagyis a logotípiának szánt brand nevet vagy a saját neved, hogy ha self-brand logót szeretnél.
3. Szeretnénk kérni egy pár mondatos briefet is, amiben röviden vázolod, hogy mi az elképzelésed a logotípiával kapcsolatban. Nyilván nem könnyű írásban „elmesélni”, hogy mit látsz magad előtt a képzeletedben. Ugyanakkor mégis érdemes és szükséges valamiképpen megfogalmazni, hogy mit szeretnél. Így már az első verzió elkészítése előtt lesz lehetőségünk erre reflektálni. Mert ha valami nagyon más elképzelés sejlene fel a választott logotípia designhoz képest, akkor még ez első változat elkészítse előtt van lehetőségünk erről egyeztetni. Akár más utat választani, hogy ha az célravezetőbbnek tűnik.
Azért fontos részlet ez, mert az instant logotípiák szolgáltatás árát kifejezetten erre az ügymenetre vonatkozóan – igazán alacsony szinten – határoztuk meg. Ami viszont épp ezért sem bírja el, hogy felesleges köröket fussunk, különböző változatokat készítsünk vagy további javítási/módosítási köröket vállaljunk. Mert nyilván ezek mindegyikére is van lehetőség, csak nem az instant logotípiák rendelési paramétereivel.
Ha tehát az előzetes egyeztetések vagy a terv elkészülte után derül ez ki, vagy alakul így, akkor át kell váltanunk egy másik konstrukcióra. Ebben a fázisban viszont van rá lehetőség, hogy minden részletet megadj az elképzeléseiddel kapcsolatban. Így ha pl. a szolgáltatásodat leíró tag-line szedéséhez, egy másik logotípiában használt betűtípus neked jobban tetszik, akkor kérd azt bátran!
Az első terv és az esetleges javítások
4. A briefben megadott információk és a kiválasztott logotípia design alapján elkészítjük a tervet. A fentiekben leírt, brief-hez való igazodást persze próbáljuk lazán / normálisan kezelni. Értsd ez alatt, hogy ha a design készítése során támad valamilyen ötletünk vagy felfigyelünk egy olyan részletre, ami megváltoztathatja az eredeti elképzelést, akkor ezt proaktív módon fogjuk kezelni. Előfordulhat, hogy több változatot is készítünk, megadva a lehetőséget a választásra.
5. A következő fázisban, a Te térfeleden pattog a labda: kérjük, hogy ellenőrizd az átküldött terv(ek)et! Ha bármilyen módosítási kérésed lenne, akkor azt írd meg válaszleveledben!
6. A beérkező instrukciók alapján véglegesítjük a logotípiát és elkészítjük a későbbi használathoz szükséges fájltípusokat. Minden esetben adunk egy vektorgrafikus formátumot amely korlátlanul nagyítható. Adunk továbbá alacsony felbontású webes használatra alkalmas változatokat. Háttér nélküli .png és fehér hátteres .jpg formátumot.
A fájlok átadása után a folyamat lezárul.
Felhasználói szerződés és használati jogok
Az instant logotípiák egyedi brand névvel történő változatainak tervezési a Szerzői Jogi Törvény védelme alá esik. A megrendelt logotípia tulajdonjogát nem, csak annak használati jogát vásárolod meg. A felhasználói szerződés részletesen is tartalmazza az instant logotípiákra vonatkozó jogaidat, ezért ezeket külön nem taglalnánk.
Szeretnénk viszont leírni a leggyakrabban felmerülő kérdéseket illetve tiltásokat
Az átadott formátumok között nem szerepel szerkeszthető változat. A logotípia szerkeszthető forrás fájljait nem adjuk át, valamint nem is engedélyezzük a logó átszerkesztését. Sem maga a megrendelő, sem harmadik fél nem szerkesztheti, módosíthatja vagy változtathatja a logotípiát az engedélyünk nélkül.
Nem lehet a logotípiát duplikálni, azaz ugyanezt a designt más vagy akár csak részben más tartalommal – esetleg albrand-ként – felhasználni, vagyis további logó változatot készíteni belőle. Amennyiben ilyen elképzelésed / igényed volna, akkor kérjük, hogy vedd fel velünk a kapcsolatot. Egyedi konstrukciót és ajánlatot fogunk adni rá!
Sem az egyedileg rendelt instant logotípiák sem azok design megoldásai, illetve a felhasználói jog nem ruházható át másra. Ha tehát el kívánod adni a brandet – szőröstől-bőröstől, logotípiástól –, akkor az új tulajdonos köteles felvenni velünk a kapcsolatot és új felhasználó szerződést kötni, amennyiben továbbra is használni kívánja a logót.
A logotípia rendelésével nem szerzel jogot a betűtípusok használatára. Mivel a logotípiák tervezéséhez használt betűtípusokat mi is „csak” licenceljük. Azaz nem rendelkezünk a tulajdonjogukkal, a típusonkénti licencek pedig eltérő felhasználói jogokat tartalmaznak. Egyik sem ad viszont lehetőséget a betű fájlok harmadik félnek történő átadására. Így ha szeretnéd a logotípiában alkalmazott betü(ke)t arculati elemként használni, akkor saját licencet kell vásárolnod azok használatához.
További lehetőségek
Az instant logotípiák önmagukban is rendelhetők, de szeretnénk mutatni néhány további ötletet. Kreatív névjegykártya kollekciónkat már többször említettük, de szeretnénk még egy szemszögből megvilágítani a kérdést. A kollekcióban főleg az adott témához / dizájn ötlethez illeszkedő kreatív kártyákat tettünk közzé. Természetesen van rá lehetőség, hogy ezeknél egyszerűbb kivitelezésű, hagyományosabb jellegű és alacsonyabb árú névjegyet vagy üzleti kártyát rendelj.
Továbbá nem kizátólag névjegyek, hanem a tevékenységedhez kapcsolódó bármilyen nyomtatott anyagok rendelésére van lehetőség. Természetesen ezek mindegyikénél egyégesen meg lehet jeleníteni a számodra készített logotípiát. Tudunk belőle készíteni pl. bélyegzőt, esetleg lézervágott feliratot, bár ez utóbbi nem kizárólag technikai kérdés. A nagyon vékony metszésű betűk alapvetően nem alkalmasak kivágásra, így ez bizonyos logók esetén okozhat problémát.
Lehet a logókat pólóra szitázni, hímeztetni, készülhet belőle arany fóliaprégelés vagy dombornyomás. Lehet őket alkalmazni digitális fehér-, arany- és ezüst nyomtatásra egyaránt. Blogunkban megtalálod a Névjegykártya készítés paraméterei című bejegyzést, amiben nagy alapossággal jártuk körbe a témát.
A logotípiák nem csak nyomtatott anyagokhoz, hanem digitális környezetben is felhasználhatók. A háttér nélküli változatot Te magad is rá tudod tenni pl. a fotós és videós social media posztjaidra. Szívesen készítünk belőle mozgó, animált változatot, mint amilyeneket e leírásban is láthattál. Ezeket is fel tudod használni a különböző felületek videós tartalom típusainál, pl. insta story, ötlet pin, stb.
Örömmel vállaljuk minden típusú megjelenésed grafikai tervezését és számos produkciós technológia gyártáselőkészítése feladatait!